Jeg har et lille IVS som er oprettet uden revisionspligt. Nu sidder jeg og skal lave årsrapport for første gang, og der er en del termer, som jeg er meget i tvivl om. Håber at der er nogle her, der kan hjælpe mig på vej... Når jeg afleverer mit årsregnskab (det er vel en årsrapport?) så skal jeg gøre det på virk.dk med "Regnskab 2.0 Basis" - ikke? 1) I Regnskab 2.0 Basis under feltet sidste regnskabsperiode står der "Er der sket ændringer i oplysningerne, har virksomheden pligt til, at anmelde dette til Erhvervsstyrelsen via virk.dk. Det er muligt at rette i oplysningerne her på siden, men ændringerne vil kun fremgå i de indberettede årsregnskabsdata." og jeg kan jeg anføre nogle datoer - jeg kan ikke se, hvorfor jeg skal anføre datoer her - regnskabsåret fremgår jo ovenover. 2) Under påtegning skal man vel skrive en standardtekst som f.eks.: "Direktionen har dags dato behandlet og vedtaget årsrapporten for ... IVS. Årsrapporten er aflagt i overensstemmelse med årsregnskabsloven og danske regnskabsstandarder. Vi anser den valgte regnskabspraksis for hensigtsmæssig, således at årsrapporten giver et retvisende billede af koncernens og moderselskabets aktiver, passiver, finansielle stilling samt resultat. Årsrapporten indstilles til generalforsamlingens godkendelse Direktionen anser fortsat betingelserne for at undlade revision for opfyldte." Jeg har ingen bestyrelse - Der er kun mig i direktionen. Skal jeg alligevel skrive "Bestyrelse og direktion"? Skal påtegningen omkring fortsat at undlade revision stå for sig eller sammen med den øvrige påtegning? 3) Under "Indtastning af resultatopgørelse", hvad forstås der med Artsopdelt Hvad skal man vælge? 4) Pengestrømsopgørelse - skal man vel bare fravælge med regnskabsklasse B? 5) Noter - skal man skrive nogle? Håber på at nogle kan afklare disse spørsmål for mig. Når jeg så har afleveret årsrapporten, hvad er så næste trin. Regner virk.dk selv selskabsskatten ud for mig? Skal jeg lave andre afrapporteringer? På forhånd tak, Lars. |
lamin:Jeg har et lille IVS som er oprettet uden revisionspligt. Nu sidder jeg og skal lave årsrapport for første gang, og der er en del termer, som jeg er meget i tvivl om. Håber at der er nogle her, der kan hjælpe mig på vej...
Det er et ekstremt omfattende spørgsmål du har stillet. Og (undskyld mit brok) udstiller egentlig bare hvor uhensigtsmæssigt det er at enhver person kan oprette et kapitalselskab uden på nogen måde at sætte sig ind reglerne omkring regnskaber, skatteregler m.m.
Nu vil jeg ikke gennemgå alle reglerne for en komplet årsrapport, det bliver simpelthen for omfattende, men egentlig først og fremmest opfordre dig til at få en regnskabskyndig eller revisor til at hjælpe med opstillingen af din årsrapport (bemærk det betyder ikke revision, men blot hjælp til opstillingen)
Hvis ikke du vil det, så tror jeg egentlig det nemmeste for dig er at finde en konkurrent eller lign. af samme størrelse som dit eget selskab, som er et A/S eller ApS, og hente deres regnskab gratis via CVR.dk. Hvis det selskab du finder ikke har en revisor til at opstille regnskabet synes jeg du skal lede videre, dermed får du i hvert fald en hvis sikkerhed for regnskabet er opstillet korrekt.
Mange (hvis ikke alle) af teksterne er standardtekster som kan kopieres, dermed får du selv et regnskab som "tilnærmet" er aflagt efter reglerne.
Lige for at adressere et par af dine spørgsmål;
Datoer i regnskaber; Regnskaber aflægges indenfor en tidsramme (kaldet regnskabsåret), derudover skal du oplyse hvilken dato ledelsen har godkendt regnskabet samt hvilken dato generalforsamlingen er afholdt! Hvorfor du skal oplyse disse kan jeg egentlig ikke svare på, men sådan er reglerne og dem skal du følge!
Ledelsespåtegningen; hvis ikke der er bestyrelse skal de heller ikke nævnes, kun direktionen.
Resultatopgørelse: Artsopdelt eller funktionsopdelt er en opstillingsskabelon som er de valgmuligheder årsregnskabsloven giver. Google "Årsregnskabsloven" og scroll ned til bilagene, der kan du se hvad der menes.
Pengestrømsopgørelse: er ikke en pligt i regnskabsklasse B, så for nemhedens skyld bør du nok fravælge dette punkt!
Noter: Du skal følge årsregnskablovens bestemmelser for din regnskabsklasse, så det er ikke rigtig til at sige hvilke du SKAL oplyse uden at kende til din forretning. Kan dog sige du blandt andet skal have en egenkapitalopgørelse, oplyse om aktionærer med mere end 5 % af kapitalen, hvis ikke du har ledelsesberetning skal du i en note oplyse om selskabets aktivitet.
lamin:Når jeg så har afleveret årsrapporten, hvad er så næste trin. Regner virk.dk selv selskabsskatten ud for mig? Skal jeg lave andre afrapporteringer?
Afleveringen af årsrapporten har ikke flere trin, det er en pligt som skal opfyldes når man har et kapitalselskab.
Angående selskabsskatten, så er det et punkt du SELV skal beregne og indregne i din årsrapport (Dvs. det skal du have gjort inden du laver årsrapporten). Indberetningen af selskabsskatten sker via tastselv erhverv med log ind af selskabets NemId, hvor et selskab skal indberette en selvangivelse. Husk dette er en selvstændig pligt udover indberetning af årsrapporten!