Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Manglende betaling på faktura fra konkurs

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Esbjerg
Tilmeldt 26. Feb 10
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 14:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej 

Jeg mangler betaling af en faktura som jeg har været underleverandør på. I mine salgs og leveringsbetingelser gør jeg opmærksom på at jeg har ejndomsretten på softwaren som jeg laver til betalingen er sket. Men da firmaet nu er gået konkurs kan jeg ikke få mine penge og hans kunde kan så bruge min software selv om jeg ikke har fået betaling for det. Jeg må antage at de sikkert har betalt ham for softwaren.

Kan det være rigtigt ?

Tilmeldt 19. Sep 07
Indlæg ialt: 353
Fra  Virksomhed33 Skrevet kl. 14:57

Og du kan ikke lukke for den adgang?
Det er du vel i din gode ret til.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:52

Hej

Ja du er godt nok være uheldig, jeg vil nok ikke fange slut bruger. da det vil kun give negativ omtalte. 

Er konkursbo gjort op ? ellers kan du jo sende en krav til give kurator og se om du kan få lidt penge hjem der.

ellers er det nok desværre tabt. men hvorfor ikke så sælge give software i eget navn ?

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3348
Skrevet kl. 15:56

Kan du kontrollere om softwaren bruges af kunden eller kan de bruger det uden din viden?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46617
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:00
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kunden har købet det lovligt og du kan ikke bare tage det og lukke det - lovligt. Det er jo som at du sælger en computer til B - og B sælger den til C - så kan du jo ikke bryde ind hos C og tage varen hvis B ikke betaler dig-

Det er det samme med din software. Du kan gå på B, men med konkurs er der sikkert ikke noget at hente - så jeg tror bare den er tabt desværre

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:13

Cookie - John Hannover:
Kunden har købet det lovligt og du kan ikke bare tage det og lukke det - lovligt. Det er jo som at du sælger en computer til B - og B sælger den til C - så kan du jo ikke bryde ind hos C og tage varen hvis B ikke betaler dig-

Man kunne også vende den om og sige at B sælger har solgt noget som han ikke ejer (taget ejendomsforbehold). Hvad der gør C til hæler - og hælervarer skal leveres tilbage...... Devil

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46617
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:58

Whiskey:
Man kunne også vende den om og sige at B sælger har solgt noget som han ikke ejer (taget ejendomsforbehold). Hvad der gør C til hæler - og hælervarer skal leveres tilbage...... Devil

Jeg tror i dette fald det vil forudsætte C har været i und tro . men ja der er jo tilfælde med dyre malerier, som C har købt af B som har stjålet dem fra A - tror Steven Spielberg var C i sådan et fald - hvor han blev tvunget til at levere tilbage til A (museum)

Jeg tror dog med alm software, hvis det er købt i alm. handel, at C bliver vanskelig at få det tilbage fra, men mit point er mest - at:

A kan ikke bare tage og lukke software for C - det vil være indbrud hos C - så vil A den vej, så er det via myndigheder eller politi. Ellers kan A stå med et stort erstatningsansvar for C´s mulige tab ved A´s indgriben

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:23
Gennemsnit 4,5 stjerner givet af 2 person

Hvis ejendomsforbeholdet skal have gyldighed overfor tredjemand skal det være tinglyst i personbogen, og det skal være sket inden levering og i forbindelse med aftale indgåelse, men hvis de krav er opfyldt, så vil det være muligt at kræve softwaret tilbage eller betaling fra tredjemand.

I øvrigt noget som mange burde gøre mere ud af, så fint du tager emnet op.

mvh

Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Indlæg ialt: 360
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 08:59
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Der er også forhandlergrundsætningen. Her vidste du, at din "køber" købte med henblik på, at sælge videre, så mister du ejendomsforbeholdet, når salget er sket.

En tinglysning vil ikke hjælpe på det.

Ejendomsforbeholdet mener jeg i øvrigt skal tinglyses, blot udtrykkeligt og skriftligt være aftalt ved salget. Men altså uanset tinglysning eller udrykkelig aftale, så mister du her ejendomsforbeholdet pga. forhandlergrundsætningen.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)