Igennem et eventfirma har en bekendt skrevet flerårig kontrakt på forskellige optrædende artister. Eventfirmaet har bedt min bekendte om at indberette B-indkomst på artisterne til Skat. Er det ikke eventfirmaet, der skal dette eller ?????
Der afregnes til eventfirmaet erfter hver optræden via eventfirmaets bankkonto. Der står i kontrakten at beløbet skal afregnes til eventfirmaet.
Det firma der afholder honoraret skal stå for indberetning til skat men dit spørgsmål er ikke klart for mig
Du skriver der afregnes TIL eventfirmaet - men hvad har det at gøre med det honorar som eventfirmaet så udbetaler til artisterne som vel er CPR personer?
Det enkle svar er at det firma der udbetaler honoraret til artisterne og som dermed har udgiften, har pligten til at indberette til skat for CPR personer på deres CPR nummer som bidragspligtig B indkomst - se http://johnhannover.blogspot.dk/2014/02/indberetningspligt-skat.html
Artisterne kan ikke selv indberette honorar - det hører til selvangivelsen rubrik 12 som er låst - det SKAL udbetaler gøre
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Den faktura der kommer til hver optrædende dato er fra eventfirmaet og der står Honorar/løn = beløb + provision og moms og det samlede beløb overføres til eventfirmaets bankkonto. Min bekendte har jo ikke noget på, hvem der får hvad ej heller navne osv. Og så sørger eventfirmaet for at de optrædende får det de skal have - dette er uden min bekendtes viden-
Den faktura der kommer til hver optrædende dato er fra eventfirmaet og der står Honorar/løn = beløb + provision og moms og det samlede beløb overføres til eventfirmaets bankkonto. Min bekendte har jo ikke noget på, hvem der får hvad ej heller navne osv. Og så sørger eventfirmaet for at de optrædende får det de skal have - dette er uden min bekendtes viden-
Håber at jeg har forklaret det bedre nu.
måske jer bare er tungnem - men nej. Hvad betyder
Rosengaard:
Den faktura der kommer til hver optrædende dato er fra eventfirmaet og der står Honorar/løn = beløb + provision og moms og det samlede beløb overføres til eventfirmaets bankkonto
- En faktura til her optrædende dato??
Lyder som om eventfirmaet fakturerer et beløb til dem de afholder event for - men bliver jo et gæt. Det er så en indtægt eventfirmaet får og den bogfører de jo som indtægt og med moms som du beskriver det. Så beholder de vel provisionen og betaler honorar videre?
Det korte svar er stadigt- at det firma der betaler artisterne honorar ansvarer for indberetning af det honorar til skat når artisterne er CPR personer
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Ja min bekendte får en regning til hvert event fra eventfirmaet og betaler den regning til eventfirmaets konto - hvad og hvordan eventfirmaet afregner de optrædende er uden min bekendtes viden. Der er kun artistnavnet på gruppen på fakturaen og ikke desiderede navne på hvem der er med i gruppen.
"Lyder som om eventfirmaet fakturerer et beløb til dem de afholder event for - men bliver jo et gæt. Det er så en indtægt eventfirmaet får og den bogfører de jo som indtægt og med moms som du beskriver det. Så beholder de vel provisionen og betaler honorar videre?"
Fuldstændig korrekt - Så er det jo eventfirmaet der skal indberette de honorarer, de nu udbetaler til deres kunder/optrædende!!
Undskyld min dårlige fortolkning og tuusind tak for svaret.