Jeg har en del opskrift-sider og vil gerne dele nogle af mine ynglings opskrifter med mine brugere. Nogle af de opskrifter er lavet af kendte kokke m.m. og jeg vil derfor gerne være sikker på at det er fint at skrive opskriften med de samme ingredienser, måske en omformuleret fremgangsmåde og så skrive at det er f.eks. "Claus Meyers opskrift"
Det er tit jeg støder på det på andre hjemmesider, så som Marias Madside her men det gør det jo ikke lovligt
Hvad er det lige du mener ?? hvad er ikke lovligt ?
Omformulere du fremgangsmåde i opskrift fra f.eks Claus Meyer, så er det jo ikke længere Meyer opskrift, ergo vil det være misbrug af hans navn hvis du påstår det er hans opskrift. Skriv evt. en modificeret Claus Meyer opskrift.
Omformulere du fremgangsmåde i opskrift fra f.eks Claus Meyer, så er det jo ikke længere Meyer opskrift, ergo vil det være misbrug af hans navn hvis du påstår det er hans opskrift. Skriv evt. en modificeret Claus Meyer opskrift.
Altså samme mængder (maria, som jeg linker til, har bare skaleret mængden ned) og så fremgangsmåden skrevet med mine egne ord.
Det kunne også være at gengive en hel opskrift fra en bog/hjemmeside og så skrive kildehenvisning.
Med lovligt mener jeg at det bryder loven om copyright... Giver det mere mening?
Jeg sad på et tidspunkt i en virksomhed hvor vi havde en sektion på sitet kun med artikler.
Vi sendte en anmodning afsted til ejeren af artiklen vi gerne ville bruge og når vi så fik en godkendelse tilbage kunne vi kopiere deres artikel 100% og ligge den op igen med en kilde anvisning.
Det vi sendte afsted var en godt formuleret mail om at benytte deres artikel og linke til dem.
Jeg kan se at du gerne vil benytte andres tekster, dog modificere dem lidt. Så kan du jo bruge samme metode da du jo skal indskaffe skriftlig tilladelse til at bruge deres tekster evt. også billeder.
Så du efterfølgende kan skrive dem hos du ønsker og linke til den original nedeunder opskriften.
Det kan jo formuleres på mange måder, men det vil sikre dig at du ikke bryder loven om ophavsret :)
Altså samme mængder (maria, som jeg linker til, har bare skaleret mængden ned) og så fremgangsmåden skrevet med mine egne ord.
Det kunne også være at gengive en hel opskrift fra en bog/hjemmeside og så skrive kildehenvisning.
Med lovligt mener jeg at det bryder loven om copyright... Giver det mere mening?
Man kan ikke have ophavsret på en ingrediensliste, derfor er der intet at frygte for i forhold til ingredienserne. Det er fremgangsmåden og beskrivelsen, som der er ophavsret/copyright på. Så omformulere du opskriften, skal du faktisk hverken linke eller kreditere andre, dog vil de fleste kokke nok se det som god stil, hvis du skriver "Inspiration fundet hos xxx"
Man kan ikke have ophavsret på en ingrediensliste, derfor er der intet at frygte for i forhold til ingredienserne.
Heller ikke mængderne?
Tak for linket til artiklen
Nej du kan ikke have ophavsret på 3 dl mælk, det er en standard betegnelse. Selvom der er gjort en indsat for at få mængderne til at passe, så kan disse ikke beskyttes af ophavsretten. Men kopierer du både mængderne + fremgangsmåden, kan man muligvis retfærdiggøre, at du har kopieret en hel opskrift, og derfor også skal kompensere for dette...