Hej Vi er løbet ind i nogle store problemer vedrørende import fra kina. Vi har kæbt en minilæsser i kina der nu er ankommet til københavns havn, problemet ligger i at fabrikken har glemt at montere CE godkendelsespladen på maskinen go nu vil arbejdstilsynet ikke udlevere maskinen. Maskinen er CE godkent jeg har alle papirer "certificate of conformaty" mm på maskinen og udtalelse fra fabrikken, der tilbyder at sende merkaten direkte til arbejdstilsynet der er de eneste der har adgang til containeren og så kan de montere skiltet, men det afviser de. De vil have at den skal sendes retus til kina, hvor en medarbejder fra fabrikken så på et min skruer pladen på og sender den herop igen! Er der nogen der har gode ideer eller forslag, kan det evt være nemmere at sende den til sverige og så hente den derovre?? vh Torkild |
Det lyder meget mærkeligt at arbejderstilsynet skulle være involveret, da det normalt er SKAT der tager sig af gods kontrol. Det er dig som importør som har ansvaret for at produktet lever op til gældende EU lovgivning, så uanset hvad kinesisk dokumentation du kommer med, er dit at det er korrekt. Generelt har kinesere det med at snyde med den CE dokumentation, så der er intet mærkeligt i at myndighederne er OBS på farlige produkter. Personligt tror jeg mere det handler om at de tvivler på at produktet overholder CE mærknings kravene. Hvor ved du fra at minilæseren overhoved overholder kravene til CE mærket og godkendt til kørsel i EU lande ? Det giver ingen mening at sende udstyret til Sverige da lovgivningen er den samme.
Har du fået oplyst hvad lovgrundlag de bruger til at tilbageholde godset med?