Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af erhvervsejendom + forrentning af større beløb?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er, for et andet firma, ved at lave nogle beregninger på hvordan de kan finansiere deres nye erhvervsejendom. Jeg har et par spørgsmål, som jeg håber nogle af I kloge hoveder herinde kan hjælpe med. For overskuelighedens skyld, bliver de sat op nummeret :)

1. Hvad kan man få i sikker forrentning af sine penge, hvis det drejer sig om 80 mio? Er Nationalbankens udlånsrente minus en kvart procent helt ved siden af?
  2. Hvad kan en erhvervsejendom sælges for efter brug? Vi snakker i omegnen af 5.000 kvm., så det er et større byggeri. Skal man være tilfreds med at få sine penge retur inkl. en stigning svarende til inflationen, eller er det marked ligeså populært som byggemarkedet

Ser frem til at læse ejres svar :)

Fra Gentofte
Tilmeldt 16. Sep 07
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 23:01

Spørger du om hvad man får i rente hvis man har 80 mio og ikke er risikovillig? Svaret herpå er jo mangeartet, og afhænger af en utrolig masse faktorer. Lige pt kan man få 5,5 i banken da de mangler likviditet. Men er den sikker? Nej for indskud garanteres kun op til et bestemt beløb (kan ikke huske satsen -men den er under 80 mio).

Er man lidt mere risikovillig så kan man lave 7% og er man rigtig dygtig og går i pantebrevsmarkedet kan man lave 15% effektivt kombineret med kurs/rente med sikkerhed i fast ejendom. Jeg giver gerne 7-8% med pant i fast ejendom.

Det her er jo noget folk går længe i skole for at lære til fingerspidserne, så er vi i 80mio så køb en advokat og en revisor til hjælp. Amino er ikke stedet.

Prisen på erhvervsejensommen afhænger typisk af en eneste ting: Lejeindtægten - og lejerens "kvalitet".
Har du en velbeliggende ejendom, men en god stabil lejer, med en uopsigelig lejekontrakt på 5 år - så kan du tilbagediskontere værdien ud fra en forrentning på op til 4,5%. Dvs du tager årslejen og dividerer med 0,045 - så har du værdien. Hvis det er en kort kontrakt - et sted hvor ejendommen kan risikere at stå tom - eller en usikker lejer - så er det 7%. Dermed kan den samme ejendom i teorien koste 2 forskellige beløb med 2 forskellige lejekontrakter.

Eksempel: Der er 5.000 m2 a 500kr/m2/år = 2,5 mio i leje.
Men en dårlig lejekontrakt: 35.714 mio
Med en god lejekontrakt: 55.555 mio

Jeg vil jo principielt sige man aldrig skal være tilfreds med bare at få sine penge retur - men man kan jo tvinges til det af markedet. Men jeg kan da med kuglerammen regne ud at ejendommen ikke er helt kedelig. Den bør jo ligge med ca. 950-1.000kr/m2 i årsleje ?

"People can learn to recognize and take advantage of opportunities others don't think exist" --Michael Dell

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:24

Tak for svaret Allan. 

Allan Skovmand:
Den bør jo ligge med ca. 950-1.000kr/m2 i årsleje ?

Det er meget tæt på :)

De 4,5%, hvor får du dem fra?

Det her er meget indledende, så der skal nok komme professionel hjælp ind i billedet senere. 

Tilmeldt 7. Feb 07
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 01:44

Det gennemsnitlige afkast i markedet pt. hvilket du burde vide, hvis du skal rådgive!

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:54

quest64:

Det gennemsnitlige afkast i markedet pt. hvilket du burde vide, hvis du skal rådgive!

Okay, så fordi du siger det er den gennemsnitlige, så er det det? Tallet må komme et sted fra.

Jeg ved at de investorer, der har været villig til at finansiere det har forlangt 5,75%. 

Tilmeldt 7. Feb 07
Skrevet kl. 11:10

Ja det passer meget fint, dog kan du på et hav forskellige måder få renten ned på små 5 pct. men afkastet er stadig mindre.

Så hvorfor køber man disse ejendomme? For at udvikle dem og forhåbentligt skabe en bedre forrentning.

Tilmeldt 7. Feb 07
Skrevet kl. 11:17

Det er forresten ikke noget jeg siger, check selv ejendomsmarkedet, du kan jo starte på oline.dk.

Når du så finder en ejd. der giver et rigtig godt afkast, ca. 7 pct. så husk at der er en årsag! Den kan være vanskelig at re-udleje eller lejeren er af tvivlsom kvalitet. Jeg ved godt det lyder vanvittigt, men folk sælger ikke altid med de bedste intentioner for dig.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:40

quest64:
Jeg ved godt det lyder vanvittigt, men folk sælger ikke altid med de bedste intentioner for dig.

Det lyder ikke vanvittigt, men det er fuldstændig irrelevant, da der ikke på noget tidspunkt skal købes en ejendom.

Oline.dk er søgt tynd :) 

Fra Gentofte
Tilmeldt 16. Sep 07
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 18:42

Tommy:

De 4,5%, hvor får du dem fra?

De 4,5% er hvad investorer forventer i afkast af deres penge. Det er pengemarkederne der sætter dette beløb, - for hvor er alternativet? Hvor kan man sætte sine kontanter hvis man har 80 mio man gerne vil placere?

- Banker som nævnt: p.t. 5,5 % på en anfordringskonto men typisk er det langt lavere satser - måske 2-3,5%
- Realkreditobligationer: p.t. ca. 4%

I næste risikoklasse kommer:
- Aktier ??? (uha uha)
- Pantebreve  i udviklingsejensomme osv.

...så det er nogle af de muligheder man har med tilsvarende risiko og likviditet som sætter renten. Den kan pejles ud af Cibor-renten som er bankernes interne rentesats når de handler penge med hinanden.

Når jeg taler finansiering med mine samarbejdspartnere taler vi altid "Cibor + et_eller_andet" i renter (+ kursen selvfølgelig). Det er herfra (næsten)alting kan læses.

MvhAS

"People can learn to recognize and take advantage of opportunities others don't think exist" --Michael Dell

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)