Jeg er, for et andet firma, ved at lave nogle beregninger på hvordan de kan finansiere deres nye erhvervsejendom. Jeg har et par spørgsmål, som jeg håber nogle af I kloge hoveder herinde kan hjælpe med. For overskuelighedens skyld, bliver de sat op nummeret :)
Ser frem til at læse ejres svar :) |
Spørger du om hvad man får i rente hvis man har 80 mio og ikke er risikovillig? Svaret herpå er jo mangeartet, og afhænger af en utrolig masse faktorer. Lige pt kan man få 5,5 i banken da de mangler likviditet. Men er den sikker? Nej for indskud garanteres kun op til et bestemt beløb (kan ikke huske satsen -men den er under 80 mio).
Er man lidt mere risikovillig så kan man lave 7% og er man rigtig dygtig og går i pantebrevsmarkedet kan man lave 15% effektivt kombineret med kurs/rente med sikkerhed i fast ejendom. Jeg giver gerne 7-8% med pant i fast ejendom.
Det her er jo noget folk går længe i skole for at lære til fingerspidserne, så er vi i 80mio så køb en advokat og en revisor til hjælp. Amino er ikke stedet.
Prisen på erhvervsejensommen afhænger typisk af en eneste ting: Lejeindtægten - og lejerens "kvalitet".
Har du en velbeliggende ejendom, men en god stabil lejer, med en uopsigelig lejekontrakt på 5 år - så kan du tilbagediskontere værdien ud fra en forrentning på op til 4,5%. Dvs du tager årslejen og dividerer med 0,045 - så har du værdien. Hvis det er en kort kontrakt - et sted hvor ejendommen kan risikere at stå tom - eller en usikker lejer - så er det 7%. Dermed kan den samme ejendom i teorien koste 2 forskellige beløb med 2 forskellige lejekontrakter.
Eksempel: Der er 5.000 m2 a 500kr/m2/år = 2,5 mio i leje.
Men en dårlig lejekontrakt: 35.714 mio
Med en god lejekontrakt: 55.555 mio
Jeg vil jo principielt sige man aldrig skal være tilfreds med bare at få sine penge retur - men man kan jo tvinges til det af markedet. Men jeg kan da med kuglerammen regne ud at ejendommen ikke er helt kedelig. Den bør jo ligge med ca. 950-1.000kr/m2 i årsleje ?