Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan er det med billeder og rettigheder?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Jun 15
Indlæg ialt: 267
Skrevet kl. 15:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er igang med et nyt projekt, og står og skal bruge nogle billeder, men der er jo lige nogle rettigheder man skal have sat sig ind i først.

Hvis jeg nu gerne ville have et billede af en iPhone 6 Plus på min hjemmeside, måtte jeg så gerne gå ned i en butik, og tage et billede af den, eller hvis jeg havde købt den, og taget mit eget billede, måtte jeg så bruge det på min hjemmeside, hvis Apple's logo nu er med f.eks.?

Jeg har også købt en licens til noget der hedder Shutterstock, men jeg tvivler at jeg må bruge dem der hedder "Redaktionelt" med den licens jeg har, og de billeder som er "Ikke-redaktionelt" er ikke lige de pæneste, og passer ikke særlig godt ind.

Takker for svar! :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47199
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:57
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du må bruge dine egne fotos ja (og der er næppe nogen i butikken der lige vil forbyde det - man skal ikke kunne se butikken - bedst givet at skyde din egen eller en vens - men reglen er bare, at du må bruge de fotos du selv tager - også foto hvor logo er med - men du må ikke tage logo og croppe billedet så kun logo er tilbage og dermed bruge deres logo

Jeg kender ikke shutterstock rettigheder- i google ville det være billeder der må bruges med ændringer som man kunne nappe - men også der, kan rettigheden ændres hvis ejeren ændren den

vh John Hannover

Fra København
Tilmeldt 8. Jul 05
Indlæg ialt: 1746
Skrevet kl. 19:31
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg hørte et radioprogram på P1 for et stykke tid siden, som handlede om hvor svært det efterhånden er blevet at være fotograf, fordi man må faktisk IKKE tage billeder af andres intellektuelle rettigheder og videregive dem med salg/fortjeneste for øje; med mindre man har fået en accept på forhånd - OG med mindre billedet har et kunstnerisk, dokumentarisk og/eller nyhedsrelevant værdi (men selv her kan der opstå tvister).

I praksis har der dog ikke været de store problemer før i tiden, men det er tilsyneladende noget, som efterhånden bliver taget meget alvorligt, særligt i udlandet. Men også begyndende i Danmark. En filmfotograf fortalte om, at når man filmer en spillefilm, så kan man f.eks. ikke bare stå og optage foran en genkendelig butikskæde uden at have fået lov - for så kan man komme til at krænke butikkens ophavsrettigheder på deres facade/design/logo.

Et andet kendt eksempel er en dansk kunstnerinde, som fik ørene i maskinen, fordi hun brugte Louis Vouitton's genkendelige mønster i et (vistnok samfundskritisk) maleri. Og hun troede endda, at hun var naturligt beskyttet af begrebet 'kunstnerrisk frihed'. 

Så, det kommer meget an på hvad dit projekt er? Smile

Mvh David

-

Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk

Tilmeldt 29. Jun 15
Indlæg ialt: 267
Skrevet kl. 19:17

Tak for svarene! Så hvis jeg nu tog ned i Fona en dag, og købte et godt kamera hos dem, og så bagefter gerne ville tage et billede af f.eks. en iPhone 6 Plus, så må Apple's logo også gerne være med, vil bare gerne lige være helt sikker.

Forleden så jeg på TV2 Beep, hvor ham der har showet lavede et review på nogle nye telefoner, og der lagde jeg mærke til at de havde sat noget tape over deres logoer, har du nogle idéer hvorfor? :)

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)