Hej Amino/panel Vi vil gerne starte en rengøringsvirksomhed. Planen er at min søde frue skal være selvstændig, og ikke længere dele sin indtægt med en arbejdsgiver. Til at starte med fortsætter hun i sit nuværende job(på nedsat tid), indtil vi forhåbentligt har et kundegrundlag, der kan understøtte min kone indtil hun får kunder nok. Vi påregner at starte op som en enkeltmandsvirksomhed, indtil vi kan se at vi vil nå den magiske 50.000,- grænse. Herefter vil vi så gerne overgå til et holdingselskab, med et underliggende datterselvskab, hvorfra min kone så skal fakturere kunderne fra. For at min kone ikke skal komme i klemme i en konkurrenceklausul i sit nuværende job, vil jeg gerne oprette mig som selvskabsejer af enkeltmandsvirksomheden. Vil det give problemer, når vi ønsker at overgå til holding/datterselskabsformen? Er der andet som vi SKAL vide? Samtidigt har jeg tidligere(1990erne) oprettet en del etableringskonti, i alt ca. 50.000, så jeg er oplyst om at jeg have i alt 82.700,-(2015 niveau) for at bruge af etableringskonti. Der følger naturligvis en beskatning med ved brug af etableringskontomidlerne, MEEEN, - spørgsmålet her er: Vil der også finde en beskatning af de påløbne renter sted, eller er det kun det oprindeligt indsatte/fratrukne beløb der beskattes efter reglerne for etableringskontomidlerne? Med venlig hilsen Amatøren |
Amatør:1
Vi påregner at starte op som en enkeltmandsvirksomhed, indtil vi kan se at vi vil nå den magiske 50.000,- grænse. Herefter vil vi så gerne overgå til et holdingselskab, med et underliggende datterselvskab, hvorfra min kone så skal fakturere kunderne fra.
For at min kone ikke skal komme i klemme i en konkurrenceklausul i sit nuværende job, vil jeg gerne oprette mig som selvskabsejer af enkeltmandsvirksomheden.
Vil det give problemer, når vi ønsker at overgå til holding/datterselskabsformen? Er der andet som vi SKAL vide?
2
Samtidigt har jeg tidligere(1990erne) oprettet en del etableringskonti, i alt ca. 50.000, så jeg er oplyst om at jeg have i alt 82.700,-(2015 niveau) for at bruge af etableringskonti.
Der følger naturligvis en beskatning med ved brug af etableringskontomidlerne, MEEEN, - spørgsmålet her er: Vil der også finde en beskatning af de påløbne renter sted, eller er det kun det oprindeligt indsatte/fratrukne beløb der beskattes efter reglerne for etableringskontomidlerne?
1 Det er jo så din virksomhed og hvis din kone så udfører arbejdet, så skal hun jo være ansat - eller med som medhjælpende hustru. Jeg ville frygte (og respektere) konkurrence klausul, hvis det er din kone der skal udføre arbejdet - uanset ejerskab - det vil kunne være UD omg og erstatningskrav
Det er så din virksomhed og vil du siden omdanne til selskab - så er det dit selskab, og så med hustru som ansat - OM I skal lave holding til den tid må I jo tage lidt rådgivning på http://johnhannover.blogspot.dk/2014/12/holding-kort-om-for-og-bagdele.html
2
Det er beløbet ialt som beskattes - hovedstol og renter med alt jeg ved
vh John Hannover