Hej alle på Amino. Jeg står på mit arbejde for at skulle planlægge en evt. ny butik/ investering i Tyskland. Da jeg altid kun har beskæftiget mig med dansk detail, og ikke har et større kendskab til detail i Tyskland, så har jeg en masse spørgsmål. Skal jeg stifte en virksomhed i Tyskland/EU - er det så et datterselskab? For at leje et butikslokale- skal jeg så have en tysk konto, adresse eller andet. Medarbejdere.. Branchen er børnetøj og jeg håber nogle kan hjælpe med lidt inspiration. Evt. hvis der er nogen der ved meget om dette, så kunne det være interessant at drikke en kop kaffe sammen og snakke sammen om emnet.
|
Jejore:Skal jeg stifte en virksomhed i Tyskland/EU - er det så et datterselskab?
- Hvor skal jeg starte og slutte?
Før du må sælge varer fysisk på tysk grund, skal du have et tysk firma, enten UG, GmbH eller AG.
Jejore:For at leje et butikslokale- skal jeg så have en tysk konto, adresse eller andet.
Tænker selskabet skal have adresse tilknyttet til butikken. Men kan jeg leje butikken før selskabet er statet?
Umildbart har jeg den opfattelse, at du skal have selskabet oprettet, før du kan underskrive en kontrakt. Men dit selskab kan i første omgang have adresse hos din revisor eller advokat.
Du har ligeledes behov for en tysk konto mm tilknyttet dit firma.
Jejore:Medarbejdere..
Hvor er stedet at søge medarbejdere i Tyskland? (ligesom portaler)
Er der specielle vilkår for tyske medarbejdere? Har hørt et sted at de er svære at opsige, hvis det skulle blive nødvendigt.
Løngennemsnittet for butiksansatte i Tyskland, hvor kan jeg se dette henne? (det skal siges mit tysk er begrænset, translate kan dog sagtens bruges)
Hvordan er salgskulturen i Tyskland for butiksansatte? er de også begyndt med salgscoaching, basketsize osv?
Der er masser af jobportaler, men hvilke der er gode osv, det aner jeg intet om...
Ja der er blandt andet minimumsløn, betaling af sygeforsikring mm samtidig med at de er svære at skille sig af med. Men spørg en revisor eller advokat, de kender reglerne.
8 euro er mindste lønnen. Så det skal de minimum have.
Den sidste del må jeg melde pas på, jeg har ikke været ansat i en butik, så jeg aner det virkelig ikke. Men mon ikke det er meget individuelt fra butik til butik?