Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan ikke få mine penge

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Feb 13
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 14:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har et problem. Jeg har udført en del arbejde som underentrepenør. Arbejdet ophører d. 4/8-2015 d. 5/08-2015 vælger jeg at lukke firmaet da det skal være et aps jeg skal køre fra fremover (før enkeltmandsejet).

Nu vil hovedentrepenøren ikke betale regningen (skrevet d 4/8-2015) da firmaet er ophørt, og de ikke mener man kan betale til et firma der ikke eksisterer. 

Jeg har en korrespondence med deres advokat der beder mig lave en transport af fordringen fra det gamle til det nye/andet firma. Dette gjorde jeg så, nu vil de stadig ikke betale da de pludselig ikke mener man kan gøre sådan, pga. de ikke er sikker på at få momsen tilbage.

hvad skal jeg gøre? deres advokat siger hun ikke er ekspert i dette, så derfor tør hun ikke sige god for betaling. nu har de strukket den i snart 2 måneder, og jeg skal bruge pengene nu. det drejer sig om ca 500.000 kr inkl. moms.

MvH

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 14:50
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

MartinToemrer:

Jeg har en korrespondence med deres advokat der beder mig lave en transport af fordringen fra det gamle til det nye/andet firma. Dette gjorde jeg så, nu vil de stadig ikke betale da de pludselig ikke mener man kan gøre sådan, pga. de ikke er sikker på at få momsen tilbage.

I forhold til momsen så ligger retten til fradrag som udgangspunkt på leveringsdatoen, hvilket følger af momslovens § 23, stk. 1. I langt de fleste tilfælde ender denne dato med at blive til fakturadatoen, hvilket følger af momslovens § 23, stk. 2. 

Derudover er det en forudsætning at den der udsteder fakturaen på leveringsdatoen (fakturadato) er registreret efter momslovens kapitel 12.

Så ud fra din beskrivelse, kan jeg ikke se hvorfor momsen skal kunne bruges som et argument i forhold til at undlade betaling. Du kan selvfølgelig for en god ordens skyld tjekke dit registreringsbevis, at du først afmeldte virksomheden efter fakturadatoen.

MartinToemrer:

hvad skal jeg gøre? 

Spørgsmålet er jo nok nærmere hvad begrundelsen for de ikke betaler reelt er, argumentet med momsen lyder lidt som en dårlig undskyldning. Måske har de ikke pengene eller håber du opgiver en del af kravet og får rabat?

Synes da umiddelbart du skal opsøge en advokat og få et uforpligtende bud på hvad der kan gøres.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46625
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:21

kan man overhovedet bare transportere noget som er udført i aftale med enkeltmandsvirksomhed og faktureret fra den - og skattemæssigt derfor hører til enkeltmands virksomhed - og så bare lave "transport" af fordringen til et helt nyt og juridisk helt uafhængigt ApS

Jeg synes trådstarter lige skulle fatte egen revisor men jeg ville mene de skal betale til enkeltmands som fakturerede og som jo så også har salgsmomsen i sit regnskab inden lukning

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Jul 12
Indlæg ialt: 2576
Fra  MN Service Skrevet kl. 15:24

Cookie - John Hannover:
kan man overhovedet bare transportere noget som er udført i aftale med enkeltmandsvirksomhed og faktureret fra den - og skattemæssigt derfor hører til enkeltmands virksomhed - og så bare lave "transport" af fordringen til et helt nyt og juridisk helt uafhængigt ApS

Jeg tvivler også på at SKAT vil godtage den da det jo vil ligne et forsøg på skatte undragelse.

Vi udfører alt Murer & Malerarbejde http://mogkservice.dk/ 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 15:56

Cookie - John Hannover:

Er da helt enig i det skatte og momsmæssige, det vil skulle medregnes i den virksomhed der er lukket. Men det er jo et helt anden problematik end det der bliver spurgt om.

Men man kan vel godt flytte/transportere selve fordringen, så længe man iagttager gældsbrevsloven § 27 om at erhververen ikke får bedre ret end overdrageren. 

Tilmeldt 6. Sep 12
Indlæg ialt: 317
Skrevet kl. 16:22

Såfremt fakturaen er udstedt før ophør, så skal modparten betale og har momsfradrag.

Ligeledes skal den ophørte virksomhed afregne skat og moms frem til ophør.

At virksomheden er ophørt imellem fakturadato og forfaldsdato er for mig et stort spørgsmålstegn, men det fritager ikke modparten for at betale.

Herunder går jeg ud fra at arbejdet er sket med bagudrettet fakturering, således arbejdet (værdien af fordringen) er sket i virksomhedens aktive periode.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46625
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:03

Jesper_nl:

Cookie - John Hannover:

Er da helt enig i det skatte og momsmæssige, det vil skulle medregnes i den virksomhed der er lukket. Men det er jo et helt anden problematik end det der bliver spurgt om.

Men man kan vel godt flytte/transportere selve fordringen, så længe man iagttager gældsbrevsloven § 27 om at erhververen ikke får bedre ret end overdrageren. 

også enig - men det virker som om - at betaler kun vil betale til det nye aps for de DET er momsregistreret - og det har jo intet med fordringen at gøre - den moms er i det gamle personlige og så er jeg ikke overbevist om, at trådstarter lige finder ud af at transportere fordringen korrekt regnskabsmæssigt, så der skal der sikkert hjælp til- men Det er i mine øjne helt overflødigt. Ganske som Trusted partner også skriver - så skal der bare betales forudsat regningen er udstedt mens enkeltmandsvirksomheden/arbejdet udført mens enkeltmandsvirksomheden var momspligtig. Betalingen skal bare falde og længere kan jeg slet ikke se den er

Det var måske upraktisk at lukke inden - men for mig at se - irrelevant

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)