Hej Jeg har et problem. Jeg har udført en del arbejde som underentrepenør. Arbejdet ophører d. 4/8-2015 d. 5/08-2015 vælger jeg at lukke firmaet da det skal være et aps jeg skal køre fra fremover (før enkeltmandsejet). Nu vil hovedentrepenøren ikke betale regningen (skrevet d 4/8-2015) da firmaet er ophørt, og de ikke mener man kan betale til et firma der ikke eksisterer. Jeg har en korrespondence med deres advokat der beder mig lave en transport af fordringen fra det gamle til det nye/andet firma. Dette gjorde jeg så, nu vil de stadig ikke betale da de pludselig ikke mener man kan gøre sådan, pga. de ikke er sikker på at få momsen tilbage. hvad skal jeg gøre? deres advokat siger hun ikke er ekspert i dette, så derfor tør hun ikke sige god for betaling. nu har de strukket den i snart 2 måneder, og jeg skal bruge pengene nu. det drejer sig om ca 500.000 kr inkl. moms. MvH |
MartinToemrer:Jeg har en korrespondence med deres advokat der beder mig lave en transport af fordringen fra det gamle til det nye/andet firma. Dette gjorde jeg så, nu vil de stadig ikke betale da de pludselig ikke mener man kan gøre sådan, pga. de ikke er sikker på at få momsen tilbage.
I forhold til momsen så ligger retten til fradrag som udgangspunkt på leveringsdatoen, hvilket følger af momslovens § 23, stk. 1. I langt de fleste tilfælde ender denne dato med at blive til fakturadatoen, hvilket følger af momslovens § 23, stk. 2.
Derudover er det en forudsætning at den der udsteder fakturaen på leveringsdatoen (fakturadato) er registreret efter momslovens kapitel 12.
Så ud fra din beskrivelse, kan jeg ikke se hvorfor momsen skal kunne bruges som et argument i forhold til at undlade betaling. Du kan selvfølgelig for en god ordens skyld tjekke dit registreringsbevis, at du først afmeldte virksomheden efter fakturadatoen.
MartinToemrer:hvad skal jeg gøre?
Spørgsmålet er jo nok nærmere hvad begrundelsen for de ikke betaler reelt er, argumentet med momsen lyder lidt som en dårlig undskyldning. Måske har de ikke pengene eller håber du opgiver en del af kravet og får rabat?
Synes da umiddelbart du skal opsøge en advokat og få et uforpligtende bud på hvad der kan gøres.