Hej Amino, Jeg har en grafisk freelancevirksomhed(enkeltmands) jeg bruger til at fakturere de bureauer der hyrer mig. Det kører sådan, at jeg udfører et stykke arbejde for dem, sender en regning, de betaler, det bogføres. Meget enkelt. Jeg rejser til Canada på et arbejdsvisum i minimum et år, og har derfor opsagt min bolig i Danmark, så jeg kan blive komplet fritaget for at betale dansk skat. SKAT fortalte mig, at jeg blot skulle fakturere som normalt, modtage bruttobeløbet før skat og betale direkte til de canadiske skattemyndigheder månedligt. Men så blev jeg i tvivl, for jeg er vel nødt til at have en fysisk adresse til mit firma? Kan jeg have en adresse som kun er registreret til mit firma, men ikke mig som person, når nu det er en enkeltmandsvirksomhed? Jeg vil rigtigt gerne have skattefordelen, så hvis der findes en udvej hvor jeg både kan drive mit danske firma og undgå at have ejendom i Danmark, ville det passe mig perfekt. På forhånd mange tak, Oliver |
Oliver Herlitschek:Jeg har en grafisk freelancevirksomhed(enkeltmands) jeg bruger til at fakturere de bureauer der hyrer mig. Det kører sådan, at jeg udfører et stykke arbejde for dem, sender en regning, de betaler, det bogføres. Meget enkelt.
Jeg rejser til Canada på et arbejdsvisum i minimum et år, og har derfor opsagt min bolig i Danmark, så jeg kan blive komplet fritaget for at betale dansk skat. SKAT fortalte mig, at jeg blot skulle fakturere som normalt, modtage bruttobeløbet før skat og betale direkte til de canadiske skattemyndigheder månedligt.
Første skridt i din model er at komme ud af den fulde skattepligt i kildeskattelovens § 1. Det lyder også på dit indlæg som om du har tænkt på dette, og i hvert fald hørt Skat om muligheden for det.
Oliver Herlitschek:Men så blev jeg i tvivl, for jeg er vel nødt til at have en fysisk adresse til mit firma? Kan jeg have en adresse som kun er registreret til mit firma, men ikke mig som person, når nu det er en enkeltmandsvirksomhed?
Når du er kommet ud af den fulde skattepligt, vil du være begrænset skattepligtig af de indtægter som er omfattet af kildeskattelovens § 2. Og det med at have proforma (eller hvordan det nu defineres) adresse kan medføre, at virksomheden anses for at have fast driftssted i DK hvilket vil medføre dansk skat af virksomhedens indtægter. Modsat hvis din virksomhed anses for at ligge i Canada, så sender du jo umiddelbart en faktura på lige fod med andre canadiske virksomheder og er dermed skattepligtig i Canada.
Jeg vil nok opfordre dig til at søge en revisor eller skatterådgiver, hvor du lidt mere præcist kan fremlægge hvad der skal ske i forbindelse med flytningen, hvordan du tænker virksomheden kan drives uden tilknytning til DK (udover et kundegrundlag). Det koster selvfølgelig lidt at få den rådgivning, men i forhold til at havne i en dobbeltbeskatningssituation vil jeg umiddelbart mene det er pengene værd.