Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kontrakt til honorarlønnet og hvordan med faktura

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Fra Danmark
Tilmeldt 10. May 15
Indlæg ialt: 32
Fra  Forlaget Snepryd Skrevet kl. 09:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvilken kontrakt skal jeg lave, når vedkommende jeg har aftalt et fremtidigt samarbejde med ønsker:

honorarløn

selv vil bestemme arbejdstid og løn ( honorar efter aftale)

gerne vil bruge indtægten til at blive selvstændig

Spørgsmålet er om der er tale om en freelancer kontrakt eller om det i stedet for er en samarbejdskontrakt? Vedkommende ønsker ikke er være bundet til en fast ansættelse og det er eget valg og ønske at det lønnes som honorar. Skal han i virkeligheden ikke skrive en faktura hver gang et stykke arbejde er udført så? 

Venlig hilsen Britta

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47196
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:08
Hvor mange stjerner giver du? :

mariemarie1977:

Hvilken kontrakt skal jeg lave, når vedkommende jeg har aftalt et fremtidigt samarbejde med ønsker:

1

honorarløn

2

selv vil bestemme arbejdstid og løn ( honorar efter aftale)

3

gerne vil bruge indtægten til at blive selvstændig

Spørgsmålet er om der er tale om en freelancer kontrakt eller om det i stedet for er en samarbejdskontrakt? Vedkommende ønsker ikke er være bundet til en fast ansættelse og det er eget valg og ønske at det lønnes som honorar. Skal han i virkeligheden ikke skrive en faktura hver gang et stykke arbejde er udført så? 

Venlig hilsen Britta

1  

Honorarløn er fra en CPR person og du skal som CVR indberette bidragspligtig B indkomst til skat - som forklaret http://johnhannover.blogspot.dk/2014/02/indberetningspligt-skat.html  og her forklaret hvordan - det er let http://johnhannover.blogspot.dk/2013/11/indberet-b-indkomst-hos-skat-i-e.html 

2

Et eller andet er galt - du kan da ikke lave en kontrakt hvor den anden part selv bestemmer hvad denne laver og lønnen - Det duer jo ikke. Det må basere sig på konkrete opgaver og løn må aftales fra opgave til opgave.  Alternativt er det timeløn og så er det A-indkomst - men vedkommende kan jo aldrig selv bestemme hvad denne vil lave og lønnen

3

Du kan jo være ligeglad med hvad han vil bruge pengene til - men det er sådan, at man ikke afgør, om det er lønmodtager, freelance eller selvstændig i en aftale. Hvis arbejdet ER lønmodtager arbejde så SKAL man bruge A-skat og alm løn - og freelance - honorar - og selvstændig hvor der er CVR hos den der modtager - formentlig momsregistring  

Hvis arbejdet faktisk er lønmodtager så kan du komme galt af sted men jeg synes med den store frihed det virker til der er, at honorar virker OK - møde som han vil osv.
Så skal du bare ha enten en aftale om beløbet eller en faktura på beløbet og så skal du som beskrevet opgive det til skat hver gang

vh John Hannover

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)