Jeg har et spørgsmål vedr. oprettelse af holdingvirksomhed og hvordan det gøres smartest i vores tilfælde. Jeg driver en cateringvirksomhed sammen med min kompagnon. Vi har haft virksomheden i snart seks år nu. De første fire på hobbybasis som I/S og de sidste halvandet (siden 1/1 2014) som ApS. Vi er overgået til at leve af det fra i år og har sagt vores respektive jobs op. Vi fik desværre ikke oprettet holdingselskab(er) da vi oprettede vores ApS i 2014. Nu tænker vi dog at indskyde et eller to holdingselskaber, der kommer til at eje vores driftselskab helt eller delvist (vi har ikke besluttet om vi skal have hver sit eller et fælles holdingselskab) Mit spørgsmål er hvordan vi kan oprette det smartest? Har forsøgt at finde så meget om det, men mange sider skriver det muligvis kan lade sig gøre ved en skattefri anpartsombytning, men ikke yderligere (da det er det de vil tjene pengene på:) Jeg oprettede selv vores ApS med alt det praktiske og tænker det derfor kan være muligt at lave den nye ændring i virksomhedsstrukturen selv denne gang også:-) Jeg står selv for bogføring og årsregnskab, så tænker også at jeg kan lave ændringen bogføringsmæssigt når jeg ved hvordan vi gør det smartest. Det kan nok spille ind om vi skal have et eller to holdingselskaber som ejere af driftsselskabet så i må gerne komme med forslag til begge:-) Også gerne hvilken lov og §§ det er beskrevet i. Noget af det jeg har læst skriver det at det er ABL §36, men har ikke kunnet finde hvor det er beskrevet når det gøres med ApS'er? På forhånd tak Jeg uddyber gerne yderligere:-) |
Nipse22:Jeg oprettede selv vores ApS med alt det praktiske og tænker det derfor kan være muligt at lave den nye ændring i virksomhedsstrukturen selv denne gang også:-) Jeg står selv for bogføring og årsregnskab, så tænker også at jeg kan lave ændringen bogføringsmæssigt når jeg ved hvordan vi gør det smartest.
En aktieombytning kræver en vurderingsberetning så du kommer ikke uden om en revisor til at hjælpe dig. Han vil også kunne rådgive jer om den mest optimale løsning.
ABL § 36 omfatter både A/S og ApS.
Nu nævner du kun at I er to ejere. Hvis I ejer 50% hver så er en aktieombytning til hver jeres nye holdingselskab ikke en mulighed, da det kræver at det nye holdingselskab opnår stemmeflertal.