Hej Michael |
Først og fremmest er det ikke lovligt at hive de 50000 kr. ud igen som lån. Det er kapital som er bundet.
Gebyret bogfører du over driften. De 50000 som datterselskabsaktier i balancen.
Hej Michael |
Du kan ikke lade selskabet låne penge af dig og så trække dem ud - Pengene skal blive i selskabet - det er selskabskapitalen og den er jo 0 hvis selskabet har 50.000 kr og skylder dig 50.000 = 0 i kapital så de 50.000 skal være beskattede penge der skal blive stående i selskabet Du må aldrig tage penge ud af selskabet som noget som helst andet end løn eller udbytte som udgangspunkt. Låner du siden selskabet penge - ud over de 50.000 kr som IKKE er lån, så må du naturligvis tage de penge ud igen som tilbagebetaling - men aldrig stiftelseskapitalen. Låner de selskabet penge, skal du beregne markedsrente og selv opgive den til skat og selskabet har fradrag for renten - lovkrav De 50.000 bogføres som anpartskapital i datterselskab i egenkapitalen
De 2.045 kr bogføres på driften som udgift - gebyr eller stiftelsesomkostninger. Du skal ha dem bogført, så du kan finde dem let når årsregnskabet skal laves, da selve beløbet IKKE er fradrag som omkostning og derfor skal lægges til dit resultat i skattereguleringen Momsen i det omfang der er moms på er der fradrag for. Du skal checke at der er moms på hele beløbet eller om han måske har faktureret stiftelses gebyr i styrelsen som udlæg og uden moms for den del. Det ved jeg ikke hvad praksis er - men check så du får momsen korrekt og ikke nødvendigvis bare de 2045 som inkl moms Overvej min bog http://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/selvstndig.html som har store afsnit kun i ApS - og om holding og regler i det hele taget - du kan se indholdsfortegnelsen i linket vh John Hannover |
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Min gratis blog www.johnhannover.com
Følgende forudsætter, at det er selskabet, der skal afholde omkostningerne ved stiftelsen (står i stiftelsesdokumentet) samt at selskabskapitalen DKK 50.000 er indbetalt til kurs 100. |
www.tjregnskabsservice.dk - Jeg kan hjælpe dig med regnskab, skat, bogføring og moms m.v.
og også du er enig i, at det ikke er et lån de 50.000 kr som ejeren trækker ud igen som tilbagebetaling går jeg ud fra |
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Min gratis blog www.johnhannover.com
Ja, der er mange, der fejlagtigt tror, at de kan få selskabskapitalen udbetalt, når selskabet er oprettet. Den går ikke. Det er IKKE et lån!!! :) |
www.tjregnskabsservice.dk - Jeg kan hjælpe dig med regnskab, skat, bogføring og moms m.v.