Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af computer

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Sep 15
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 13:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har fået et job som konsulent. Jeg er ansat af et andet firma men skriver fakturaer med moms ud til dem for mit arbejde, dette er en del af kontrakten.

Jeg forværrer at ramme et overskud på omkring 35.000 kr. I år.

Hvordan forholder det sig hvis jeg gerne vil købe en computer til brug på arbejdet? Jeg skal skrive rapporter på farten og lave regnskab derhjemme.

Jeg går ikke ud fra skat tillader jeg trækker den 100% fra selvom jeg har en anden computer der hjemme?
Men hvordan regner jeg ud hvor meget den vil blive brugt til arbejde og privat? Er det et skøn jeg selv foretager?

Og hvad sker der med computeren hvis jeg ikke får flere ordrer næste år?

Håber der er nogen herinde der kan belyse dette område lidt, jeg har forsøgt at finde svaret men synes der blir givet lidt forskellige svar rundt omkring.

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1110
Skrevet kl. 15:32

Du fratrækker den 100%, momsen dog kun med et skønnet erhvervforbrug feks 50% fradrag. Ved ophør af firmaet sidestilles med salg af computer.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46628
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:57

Thrise:
Jeg har fået et job som konsulent. Jeg er ansat af et andet firma men skriver fakturaer med moms ud til dem for mit arbejde, dette er en del af kontrakten.

Jeg forværrer at ramme et overskud på omkring 35.000 kr. I år.
det er nok det første spørgsmål, for det er ikke kontrakt som afgør, om du er selvstændig konsulent - men selve arbejdet og din risiko 

Det vil dels kunne være galt at bare fakturere hvis det faktisk er løn arbejde, hvilket dog nok mest vil ramme arbejdsgiveren - med mindre det er i selskabsform du fakturerer

Det med computer er så lidt del af samme synes jeg, for du kan jo ikke bare trække en hel computer fra hvis det faktisk er lønarbejde du bare fakturer og kun for resten af året

Ellers trække du hele computeren fra - men deler momsen så du kun trække moms fra i forhold til firmadelen, f.eks. halv moms hvis du har maskinen hjemme http://johnhannover.blogspot.dk/2013/12/aktiver-kbt-til-blandet-brug-privat-og.html 

Hvis du ikke forsætter med at drive virksomhed, så vil du vel lukke, og så skal du købe computeren ud igen med moms (i forhold til den moms du trak fra) og momsen nedskrives med 20% af beløbet fra år 2 til det efter 6 år er nul moms http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 13. Sep 15
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 22:25

Tak for svar begge to!

Mht. Om jeg er selvstændig så har jeg snakket med skat omkring mit forhold og om hvorvidt jeg er honorarmodtager og ham jeg snakkede med mente den var god nok og at jeg derfor skulle moms registreres, da der ikke er skal meget mere til før jeg rammer de 50.000. Jeg var nemlig selv i tvivl omkring dette, men det burde være i orden.

Mht. Køb af computer er der lang vej fra tanke til handling. Der er stadig lidt uvished om hvordan mit job udvikler sig i løbet af næste år. Så jeg vil ubder alle omstændigheder vente, jeg var bare nysgerrig på hvordan det skulle gøres, hvis det skulle blive aktuelt.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46628
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:56

Thrise:
ham jeg snakkede med mente den var god nok
bare vær klar over, at det kan du ikke bruge til spor andet end ledesnor, og der er masser af sager, hvor skat har sagt et - eller blevet opfattet som et-  i en telefon - og sågar email - hvor det intet duer til i en sag. Kun bindende svar duer  - men det er naturligvis en vis rettesnor du har fået det svar

vh john H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)