Hej alle. Vi er 6, der har lavet et selskab sammen - i en konstruktion, hvor vi hver især har et holding alene til ejerskab af andelen af driftselskabet. Det var tanken i starten, at alle derudover skulle have et personligt selskab, hvor de timer hver især lægger i driftselskabet (på fritidsbasis) skulle afregnes med faktura fra personligt ejet selskab til driftselskab. Nu er der en som fortæller mig, at den konstruktion ikke er lovlig? Er der en skarp Amino herinde der kender svaret på det? Peter |
Det ville jeg ikke turde endeligt afgøre men er tilbøjelig til at være enig. Det man kan sige er ulovligt er hvis ejeren hæver penge fra et selskab som andet end løn eller udbytte og det kan vel være den regel som jeres plan støder mod. Dertil kommer, at det jo så ville være selskabet som skulle fakturere kunden for arbejdet - og så ville I jo være at se som ansatte i selskabet, og dermed også som lønmodtagere = løn a-skat, så også der mener jeg jeres plan falder
Jeg ved ikke hvad jeres formål med den, i mine øjne, dybt besværlige konstruktion er. I har hver jeres holding - som alene der betyder, at I hver i sær skal ha en lovpligt arbejdsskadeforsikring, ganske uanset I tager løn eller andet - en omkostning på op mod 1800 kr per år lovpligtigt for hver af jer 6. Samme pligt hviler på jer som ejere af drift via holding, men I vil givet kunne nøjes med en forsikring hver. Aliligevel let en samlet omkostning for jer 6 på noget med 10.000 kr alene til den lovpligtige forsikring for jer med 6 holding og et drift.
I har så kravet om erhvervskonto hver i bank - KAN koste gebyr + hver sit holding regnskab og skatte angivelse + regnskab og skatteangivelse i drift med sambeskatning med holding - måske revisor behov. Dertil evt erhvervsaffaldsafgift i drift + regnskaber og skatte angivelser i 6 enkeltmands med tvungen barsels afgift
Jeg tror det er korrekt, at det ikke går at fakturere jeres drift for jeres timer - det må I få som ansatte og løn - Drift skal jo ha pengene ind og være dem der laver opgaven og fakturer jeres kunde og at føre pengene ud igen via regning fra personlig enkeltmands - ville jeg også sige nej til umiddelbart - men som nævnt synes jeg hele konstruktion i forhold til noget "på fritidsbasis" er ret fejltænkt
vh John Hannover