Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvornår må jeg bortskaffe/sælge kundes indbo

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 11. Sep 15
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 12:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, 

Jeg har desværre en kunde, som ikke betaler sin regning vedr. opbevaring af dennes ting. Jeg har skrevet mails og SMS, samt forsøgt at kontakte kunden telefonisk adskillige gange uden held. 

Kundens ting står opbevaret hos en underleverandør, men det er mit firma som står som ejer af det lejede opbevaring. 

Kunden står (muligvis) uden fast adresse, men har modtaget faktura for flytning/nedpakning samt 1 måneds opbevaring. 

Jeg agter ikke at betale for kundens opbevaring mere og jeg vil derfor høre, hvordan jeg står rent juridisk, hvis jeg ønsker at opsige lejemålet, frasælge de ting af værdi for at dække tabet samt bortkørsel til renovation med det resterende. 

Hvilke krav skal jeg opfylde, for at dette kan lade sig gøre? 

Mvh

Den uheldige flyttemand

Tilmeldt 10. May 09
Indlæg ialt: 1058
Fra  Ronnie Skrevet kl. 13:21
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hejsa :)

Jeg kender ikke til det rigtigt, men jeg læste om et flytte firma som hade gjort det som du snakket om, og de blev dømt til at erstatte det hele, det kan jo være at din kunde er indlagt eller noget andet vigtigt.

Jeg er sikker på at det skal gå den rigtige vej, først inkasso og så foderetten, for må du IKKE sælge eller smide din kundes ting ud, det er foderetten der klart bestemmer hvad du må gøre med kundens ting.

Kan godt forstå dig, det er skide ØV men du kan få bøvl hvis du selv klare sagen.

Mvh. Ronnie 

Venlig hilsen.

Ronnie 

Tilmeldt 11. Sep 15
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 14:15

Hej, 

Tak for dit svar. 

Jeg har i mellemtiden fundet denne artikel (jeg stoler dog stadig ikke på den avis) som indikerer måske har mulighed for det. Dog oplyses der ikke noget om, hvilke krav der skal være opfyldt. 

http://ekstrabladet.dk/kup/dinepenge/article4099103.ece

Jeg må prøve at høre nærmere hos forbrugerklagenævnet. 

Tilmeldt 6. Sep 12
Indlæg ialt: 317
Skrevet kl. 14:32

Kære den uheldige flyttemand.

Der findes ingen konkret lovhjemmel omkring denne slags tvist.

Da du reelt udlejer plads, er aftalen reguleret af erhvervslejeloven/eller den almindelige lejelov, såfremt lejer er privat. 

Jeg vil derfor anbefale dig, at fremsende skyldneren et påkrav, hvor du stiller til påkrav at den skyldige leje skal falde til betaling senest 3 dage fra skrivelsen (14. dage ved privat leje) ellers ophæves lejeforholdet, som følge af lejers misligholdelse.

Lejer skal ved misligholdelse straks fraflytte lejemålet - og hvis ikke denne gør det, må udlejer tage betaling for lejers brug af det lejede også selv om lejemålet er opsagt.

Udlejer må IKKE uden videre bare tømme et lejemål, hvorfor du først må indstævne lejer i fogedretten.

Du kan nemlig gøres erstatningsansvarlig, hvis ikke forholdene konkret er aftalt mellem parterne.

Det er derfor altid en god ide med en skriftlig accept fra lejer i form af en lejekontrakt hvor betingelser for manglende betaling fremgår.

Held og lykke.  

Tilmeldt 10. May 09
Indlæg ialt: 1058
Fra  Ronnie Skrevet kl. 14:32

Flyttefirmaet:

Hej, 

Tak for dit svar. 

Jeg har i mellemtiden fundet denne artikel (jeg stoler dog stadig ikke på den avis) som indikerer måske har mulighed for det. Dog oplyses der ikke noget om, hvilke krav der skal være opfyldt. 

http://ekstrabladet.dk/kup/dinepenge/article4099103.ece

Jeg må prøve at høre nærmere hos forbrugerklagenævnet. 

Det var nu ikke Ekstrabladet jeg læste det på Big Smile  men i Politikken.

Men problemet er vel ikke så stort, det tager dig under 2 minutter at ringe til en advokat og det oplyser han gerne over telefonen, i håb om at få sagen.

Du kan også ringe til foderetten de hjælper også gerne, den i Helsingør har hjulpet mig flere gange med spørgsmål og mon ikke du får de rigtige svar der ?

Jeg mener også at de ting som du har for din kunde skal sælges på en aktion, så man ikke bare kan sælge det til familie og venner til små penge så man bare har fået dækket sit underskud ind.

Men er du selvstændig flyttemand, så er det vel nogle love og regler som du skal kende nå du starter din virksomhed op, der vil sikkert komme flere af sådan kunder.

Venlig hilsen.

Ronnie 

Fra Glostrup
Tilmeldt 27. Nov 09
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 22:50

En advokat skal opgøre værdien i et tvangssalg, det er en minimumspris du skal sælge det for. Det kan dig godt være svært at finde købere hvis advokaten overdriver der skal være en balance så en potentiel køber også kan tjene penge. I øvrigt skal man gøre det klart at han ikke behøver gennemgå enhver genstand men for eksempel kigger overfladisk i kasserne, ellers har han pludselig brugt en hel dag og du står med regningen. Du behøver ikke bortauktionere tingene men kan sælge det til vurderingen, til en uvildig uden interesse i firmaet.
Du kan kontakte mig det har jeg gjort en del i og giver vurderingen.
Bemærk jeg har ofte været til auktioner hvor firmaer har inviteret 3 bydere for at få priserne og så er det alligevel røget for halvdelen af vurderingen. Det resterende kommer firmaet vel til at dække gætter jeg på.

Tilmeldt 6. Sep 12
Skrevet kl. 18:54

Mathias:
Du behøver ikke bortauktionere tingene men kan sælge det til vurderingen, til en uvildig uden interesse i firmaet.
Du kan kontakte mig det har jeg gjort en del i og giver vurderingen.

Jeg tror fogedretten vil blive ked af, at du overtager deres arbejde. Tvangsaktioner, herunder også vedr. løsøre, fungerer under fogedretten. Det er dog rigtigt, at fogedretten indsætter en autoriseret auktionarius til opgaven. Dette kan derfor ikke være hvem som helst. 

Fra Glostrup
Tilmeldt 27. Nov 09
Skrevet kl. 22:42

Hvordan konkluderede du lige jeg forsøgte at overtage fogedrettens arbejde???
Ved kontakt til en advokat vil hans service nok også være at underrette fogedretten hvis ikke han selv gør det.

Fra Glostrup
Tilmeldt 27. Nov 09
Skrevet kl. 22:52

Og jo det er en advokat der står som kurator på boet. Om han så er udpeget af i det her tilfælde fogedretten eller af en selv er ligegyldigt

Tilmeldt 6. Sep 12
Skrevet kl. 00:38

Mathias:
Og jo det er en advokat der står som kurator på boet. Om han så er udpeget af i det her tilfælde fogedretten eller af en selv er ligegyldigt

Kære Mathias,

Lad os af hensyn til retssikkerheden ikke blande tingene sammen.Big Smile

Jeg tror du gerne vil snakke æbler - og jeg bananer. 

Det er som udgangspunkt Retten, der udpeger auktionarius ved tvangsauktioner (Fogedretten) eller kurator (Skifteretten)! En kurator (bobestyrer) figurerer således ikke under fogedretten, men skifteretten, herunder ved dødsboer eller konkursboer.

Det kan ved særlige tilfælde naturligvis godt være ens egen advokat, som Retten udpeger, hvis Retten finder det mest naturligt og hensigtsmæssigt. Men som udgangspunkt er advokater i disse sager altså beskikkede.

Trådstarters spørgsmål vil sandsynligvis aldrig komme til at involvere skifteretten. Jeg tror i øvrigt, at det som du egentligt mener er, at man som BYDENDE på en tvangsaktion gerne må indgive bud eller indhente vurdering uden brug af advokat. Her har du helt ret.  

Lad det være mine ord i denne tråd

God weekend.

(Jeg er i øvrigt selv jurist, takSmile

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)