Har kigget lidt rundt på amino og på nettet... Jeg har prøvet at finde lidt info om hvordan man vælger det rette domænenavn til en webshop. Men synes ikke at jeg er blevet helt klog endnu, så håber at I flinke Amino´er vil hjælpe.
Shoppen vil have Danmark som primær marked (i starten), men regner med at sætte den op til flere sprog, og tænker derfor at det nok er vigtigt med .com .se .no .de osv Målgruppen vil primært være yngre kvinder 16-25 (bare et skud) Produkterne skal være noget "smart, trendy, fashion og lign" Mere kan jeg ikke lige sige, jeg ved ikke så meget endnu;o)
Jeg prøver lige at skrive nogle kriterier som JEG TROR vil give et godt domænenavn og i mit tilfælde også kommende firmanavn. Men er I enige, og er jeg på forkert spor?
Det skal ikke være for generelt. (ex mobilbutikken.dk lyder da fint, men ikke noget specielt over det)
Selve navnet skal ikke kunne associeres til andre ting som er mere kendt end den kommende shop (Jeg mener her primært i forhold til søgemaskinerne)
Det skal gerne være kort da det er lettere at huske.
Det skal klinge godt, og være let at udtale. (Men modsat laver man en webshop som hedder koppa.dk så forbindes der ikke noget med det, modsat ville eksempelvis ComputerButikken.dk være meget sigende)
Det skal ikke indeholde et produktnavn (Man begrænser sig selv, starter man eksempelvis med servietten.dk, så tænker jeg at det kan være svært at bygge tillid op om salg af evt. borde og stole, og derefter måske telte)
Og til sidst er det jo ikke helt uvæsentligt om domænet er ledigt;o)
Jeg tænker at det er dumt at have "smart, trendy, fashion og lign" i domænet da sådanne ord er meget brugt.
Ps. Jeg skal hverken sælge mobiler, servietter eller computere. Bare et par eksempler
Det er bare hvad jeg tror, er i enige/uenige?Kom gerne med en masse kommentarer;o)
Jeg har selv et godt bud, men vil gerne lige høre hvad I mener er vigtigst...
Fandt selv lige en af Brian Brandts blog indlæg, så også lige tak til dig: http://brian.brandt-madsen.com/relevant-firma-navn-eller-brand-virksomhedsnavn-101.htm
Vil gerne høre fra flere, læg gerne en kommentar;o)
Det var ikke mange som gav en direkte kommentar, men jeg laeste lidt og fandt et rigtigt godt navn;o)
Luxah.com
Det symboliserer den kommende webshop rigtigt godt
Hvis du tror på ideen med det navn, så ville jeg også på nuværende tidspunkt registrere .com-versionen af domænet. Så slipper du for bøvl med besøgende der går forkert, og hvis du vil udvide dit koncept internationalt, har du det perfekte domæne. Og så er der også noget symbolsk cool over .com. Hvis du køber det hos Godaddy.com kan du få det for 9,99 $ om året. Det er lidt over 50 kr.
Som du kan se i mit indlaeg og endda det som du selv har citeret, saa er det .com-domaenet jeg har registreret... Man kan ikke vaere lige vaagen hver gang:o) Men ellers saa tak for betaenksomheden:o)
Det var ikke mange som gav en direkte kommentar, men jeg laeste lidt og fandt et rigtigt godt navn;o)
Luxah.com
Det symboliserer den kommende webshop rigtigt godt
Rimelig godt valg - tillykke med det. Jeg sidder med en vis nysgerrrighed og filosoferer over hvad du vil sælge :-)
- .Com mener jeg er en vigtig beslutning - 5 bogstaver er stærkt (kort) - Auditivt mener jeg også den holder vand
Eneste "aber dabei" er H'et til sidst, som måske kan være lidt svær at få fra auditiv til digital (lyd til skrift) - men set i lyset af hvor få dot-commer der er ledige mener jeg den holder vand. Så er det ud over stepperne med hvad der virkelig tæller: Forretningen.
Held og lykke
"People can learn to recognize and take advantage of opportunities others don't think exist" --Michael Dell
Som du kan se i mit indlaeg og endda det som du selv har citeret, saa er det .com-domaenet jeg har registreret... Man kan ikke vaere lige vaagen hver gang:o) Men ellers saa tak for betaenksomheden:o)
Ja undskyld misforståelsen. Det skyldes at jeg straks da jeg så dit indlæg slog domænet op i en "whois", og så at .dk-domænet lige var registreret og at .com-domænet var frit igår.
Jeg vil råde til, at være forsigtig med at offentliggøre et domænekøb inden det er gået igennem, da andre ellers kan registrere det for næsen af een. Når man køber hos en mindre domænehandler, som i dit tilfælde Webdomain, så bestiller denne hos en større ICANN-accrediteret domænesælger, i dette tilfælde Tucows. Og denne proces tager tid. Havde jeg købt domænet direkte hos Tucows eller Godaddy igår, så havde jeg haft det i løbet af sekunder, og du kunne ikke have købt det længere.
Men heldigvis gik det jo godt :-)
Tillykke med domænet iøvrigt, som jeg også synes er ret fedt.
Registration Service Provider: Team Internet A/S, domain@teaminternet.dk +45.70205533 This company may be contacted for domain login/passwords, DNS/Nameserver changes, and general domain support questions.
Registrar of Record: TUCOWS, INC. Record last updated on 11-Dec-2007. Record expires on 11-Dec-2009. Record created on 11-Dec-2007.