Inden jeg startede min fotografvirksomhed, havde jeg købt et kamera og nogle objektiver hertil, og der er nu gået nogle år inden jeg for alvor er kommet igang. Nu hvor jeg har startet virksomhed osv, hvordan gør jeg så med moms? Kan jeg fratrække den, eller kan jeg kun afskrive eller hvordan og hvorledes skal jeg gribe det her an?
Håber det giver mening, ellers er jeg selvfølgelig klar på at svare.
det lidt besværlige her er at der ikke er en formel grænse for moms mens der er grænse for selve aktivet tages ind - nemlig max 6 mdr inden start - og den synes du jo klart forbi
Dertil kommer, at momsmæssigt må det ikke ha været taget i brug (og mon ikke skat vil tro det har det efter et år eller mere - så dermed no-go for moms ind) og du må intet ha faktureret uden moms, for lige at tage den med
Du bør derfor i min optik sælge det kamera, på en faktura uden moms, til markedspris = det som et 1 år gammelt kamera af den type kan findes til et eller andet sted (butik dokumentere eller DBA) og så er det i virksomheden som afskrivning eller udgift
Da det kan være nogle år gammelt, er det vigtigt du finder en korrekt markeds pris så skat ikke ser skattetænkning i det
Inden jeg startede min fotografvirksomhed, havde jeg købt et kamera og nogle objektiver hertil, og der er nu gået nogle år inden jeg for alvor er kommet igang. Nu hvor jeg har startet virksomhed osv, hvordan gør jeg så med moms? Kan jeg fratrække den, eller kan jeg kun afskrive eller hvordan og hvorledes skal jeg gribe det her an?
Hej Alexander,
I forhold til at få fradrag er det et problem at du har købt udstyret et par år forud for virksomhedsopstarten, for hvad du anvendt udstyret til i mellemtiden?
Hvis du ikke har anvendt privat og først har brugt det efter du startet din virksomhed op, dvs. udstyret aldrig har været anvendt til andre aktiviteter end din virksomhed skriver fakturaer med moms ud til, ja så kan du i princippet godt få momsfradrag for indkøbet.
Derudover skal du være opmærksom på, at jo længere tid der er mellem momsregistrering og indkøbet jo sværere er det at sandsynliggøre ved en ligningskontrol at du ikke har brugt udstyret privat.
enig med Jesper - som jeg skrev - der er som sådan ikke grænse for moms - forudsat tingene aldrig har været i brug og det tror jeg ikke skat køber OG så besværet med at selve aktivet har en grænse (værdien uden moms) på max 6 mdr i skattepraksis og derfor ikke kan tages ind. Momsen KUNNE formentlig men jeg tror ikke spor på den her med mere end et år gammelt kamera
(og det gør Jesper så som jeg læser det heller ikke rigtig)
Nok nemest, med mindre meget specielle fald, at holde de alm 6 mdr før max , ingen privat ibrugtagning og ingen faktura uden moms inden
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER