Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Behandling af en ikke fradragsberettiget omk.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Jan 12
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 15:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Hvis jeg i min virksomhed har en ikke fradragsberettiget omkostning.  Hvad er forskellen så på at betale den privat eller lade virksomheden betale den? Den skattepligtige indkomst i virksomheden bliver vel den samme?

Gør det nogen forskel på svaret om der er tale om:

PSL, Virksomhedsordningen eller ApS/AS?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 15:15

Petey:

Hej,

Hvis jeg i min virksomhed har en ikke fradragsberettiget omkostning.  Hvad er forskellen så på at betale den privat eller lade virksomheden betale den? Den skattepligtige indkomst i virksomheden bliver vel den samme?

Gør det nogen forskel på svaret om der er tale om:

PSL, Virksomhedsordningen eller ApS/AS?

I forhold til opgørelsen af virksomheden/selskabets skatteopgørelse gør det ingen forskel.

Men hvis du betaler den af privat lomme har det i VSO den effekt at du nu har en postering på din mellemregningskonto.

I et selskab vil du så have en post på din mellemregning. 

Tilmeldt 7. Jan 12
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 15:20

det jeg mener er at omkostningen slet ikke figurerer i regnskabet. Jeg betaler den ikke fradragsberettigede omk. af egen lomme uden at føre det på nogen mellemregning med virksomheden.

Tilmeldt 19. Jan 15
Skrevet kl. 15:30

Petey:

det jeg mener er at omkostningen slet ikke figurerer i regnskabet. Jeg betaler den ikke fradragsberettigede omk. af egen lomme uden at føre det på nogen mellemregning med virksomheden.

Hvis du betaler en omkostning og ikke bogfører den noget sted, så vil det have den konsekvens at din private økonomi bliver belastet af en post som virksomheden/selskabet bruger.

Umiddelbart er belastningen kun likviditetsmæssig, men der er tale om penge som din virksomhed skulle have betalt og hvis du nu skal have samme penge af din virksomhed/selskab så skal de i en eller anden form beskattes.

Så selvom virksomhed/selskab ikke har ret til fradrag vil de jo stadig have et driftsmæssigt fradrag som du nu vælger at tage for dem!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46660
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:50

synes måske var lidt kludret. Man kan sige, at hvis vi taler om eneltmands ejet så er der ikke fordel ved at tage en ikke fradragsberttiget omkostning ind i firmaet. Om man betaler den selv med skatte midler eller via selskabet uden fradrag og derfor skat på beløbet for en selv er samme sag

Hvis der er fradrag for omkostningens moms, som der feks. er for stiftelsesomkostinnger, så giver det større mening at tage feks stiftelse ind i selskabet

Uanset hvad: Hvis du har betalt selv så skal det ikke i regnskabet men vil du ha det i regnskabet, så bogføres det på en konto for Ikke fradragsberettiget omkostning - bare en du let kan finde igen, og så mellemregning udlæg eller privat indskud.

Når der laves regnskab til skat, så lægges beløbet fra den konto til resultatet til skat så man kommer af med skat af det ikke fradragsberettigede

Fordelen er så rent likvid og at du faktisk i driften kan se, at der var den omkostning (som kunne være en fin vingave til en kunde) jo faktisk er en driftsudgift, og det vil man gerne kunne se i virsomhedens driftsresultat - også selv om den så skal lægges til igen til skat

Derfor arbejder man oftest med et driftsresultat med alle omkostinger, og så et skatteresultat hvor ting uden fradrag lægges til (og visse ting som kørefradrag kan trækkes fra)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Skrevet kl. 17:38

Cookie - John Hannover:

synes måske var lidt kludret. Man kan sige, at hvis vi taler om eneltmands ejet så er der ikke fordel ved at tage en ikke fradragsberttiget omkostning ind i firmaet. Om man betaler den selv med skatte midler eller via selskabet uden fradrag og derfor skat på beløbet for en selv er samme sag

Hvis man som enkeltmandsvirksomhed anvender en VSO er det da ikke uden fordel at tage den omkostning i virk fremfor privat. Hævninger skal jo netop ud af hæverækkefølgen eller alternativ skal den refunderes via mellemregningskontoen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46660
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:11

Jesper_nl:
Hvis man som enkeltmandsvirksomhed anvender en VSO er det da ikke uden fordel at tage den omkostning i virk fremfor privat. Hævninger skal jo netop ud af hæverækkefølgen eller alternativ skal den refunderes via mellemregningskontoen
enig hvis man bruger VSO

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)