Jeg har brug for et par ekspert råd til følgende: En konkurrent/kollega og jeg overvejer at reklamerer for hinanden på vores webshops. Dvs ca 50% af vores varesortiment er ens, og i den resterende del har vi forskelligt sortiment. Vi mener begge det er vigtigt at samarbejde i denne branche, og hvis jeg har en model eller størrelse som er udsolgt kan kunden lige så godt købe varen hos min kollega/konkurrent fremfor alle andre steder og omvendt. Hvis du kender til en kompetent markedsførings person som kan være behjælpelig med vejledning og rådgivning omkring denne problemstilling, så må du gerne sende en PM til mig. Jeg er ligeledes interesseret i at høre fra jer: hvad I siger til ideen, og hvordan den evt kan effektueres bedst mulig for begge parter. |
Hej Bettina,
Jeg synes egentlig rigtig godt om idéen... Synes ikke vi behøver opfatte alle i verdenen som onde konkurrenter, hvis man kan blive enige om et samarbejder der hvor man er forskellig.
Ligeledes kan man også nemmere arbejde med 50% end hvis den begyndte at bevæge sig endnu højere op... Man kunne endda forstille sig at I efter et godt stykke tid, fik analyseret jeres kunder så grundigt at I kunne justere sortimenter sammen, og så måske pludselig står med to rigtigt stærke butikker der måske kun har 15-20% til fælles - men til gengæld er kædet så godt sammen, at kunderne går imellem jer to, i stedet for at søge andre steder hen.
I kunne måske lave rabatter jeres kunder kunne dele mellem jeres butikker... eller importere visse ting sammen og få større mængderabatter.
Få tilpasset jeres webshops, så netop hvis et af jeres produkter var udsolgt, viste den samme produkt fra den anden butik.
Så længe man kan lave nogle aftaler, så der ikke bliver sure miner, når der måske er en som tager førertrøjen eller en vinde flere kunder end den anden... etc...
Jamen så er det vel kun fantasien der sætter grænser for samarbejdet..... :)