Jeg vil blive rigtig glad hvis nogen kunne hjælpe lidt med regler for kørselsgodtgørelse, når min samlever er ansat i virksomheden. Jeg har www.chokoladesmagning.dk, hvor min kæreste/samlever er ansat. Jeg har selv fri bil og bliver beskattet derefter. Hvis jeg køber en bil privat og min kæreste bruge den til kørsel i min virksomhed, kan jeg så udbetale skattefri kørselsgodtgørelse til hende? Selvfølgelig efter en kørebog den erhvervsmæssige kørsel. Måske et simpelt spørgsmål, men synes ikke jeg har kunnet findet det noget sted, med samme situation. |
Hvis I er gifte så kan der udbetales kørepenge så længe der køres i husstandens bil - men det er ejer der skal køre den og ikke andre vil jeg klart mene. Du kunne som ejer få kørselsfradrag ved at køre i en af husstandens biler.
Du må som jeg ser det slet ikke må betale kørepenge til nogen der ikke er ansatte med løn så jeg vil bestemt ikke mene, at en kæreste der ikke er medhjælpende ægtefælle kan få kørepenge, uden at være ansat med en helt reel løn
Samme hvis det er i selskab, kørepenge til ejer og andre må kun udbetales ved at de er ansat og modtager en fuldt normal løn - om man nu kan tale om det. Kørepenge må ikke kunne erstatte løn så der skal være et forhold mellem dem, og ingen løn, ingen kørepenge
I personlig virksomhed får DU heller ikke som sådan udbetalt kørepenge men får det som fradrag på selvangivelsen ved at reducere dit resultat til skat med beløbet. I selskab får det du sammen med løn og med indberetning til skat. http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/krselsgodtgrelse-ogbefordringsfradrag.html
vh John Hannover