Hej, Jeg søger råd og/eller vejledning til indretning af min kaffebar. Jeg blev inden åbning kontaktet af en medarbejder fra Fødevarestyrelsen som gav mig tilladelse - ud fra branchekoderne - til at åbne uden videre inspektion. Planen har hele tiden været at lave simple anretninger i form af madder med diverse, et kogt æg, yoghurt, croissanter, kager etc. Jeg er nu i tvivl om hvad der er tilladt - og ja, jeg har læst alle de tilgængelige vejledninger vedr. indretning, hygiejne og håndtering af fødevare:) Styrelsen er ikke meget for at vejlede, medmindre man beder én om at komme på kontrolbesøg, og selv der er jeg ikke sikker på at de vil fortælle en hvad man skal gøre. Jeg vil derfor blive utroligt glad hvis nogen herinde har stået i samme situation eller på anden måde har erfarning, kontakter etc. som de vil dele. Overvejer desuden at tage kontakt til en fødevarekonsulent, men prøve lige de tilgængelige kanaler som en start. Lidt om stedet: Lokalet deles med en cykelmekaniker - dog separeret af et glasparti og dør (risikovurdering er foretaget). Adgang til interimistisk tekøkken (kan dette bruges som en del af produktionen?). I baren - hvor anretningen som udgangspunkt skal foregå - er der én vask samt bordplader af overfladebehandlet træ. På forhånd tak Jakob |
Så vidt jeg véd må du ikkeengang koge et æg og sælge det uden et næringsbrev. Men du må godt sælge f.eks. kager, der er bagt et andet sted under ordnede forhold. Så, nej, dit tekøkken er netop et tekøkken og kan ikke bruges til at producere mad i. Desværre.
Ret mig hvis jeg tager fejl
Mvh David
-