Hej derude. Går med tanken om at starte mit eget vagtfirma, det noget som ligger nogle år ude i fremtiden, men vil gerne have så meget viden og andre nyttige ting suget til mig inden jeg hopper ud i det. Mht virksomhedstype er valget faldet på enkeltmandsvirksomhed, efter at have læst en del om det. Men der er stadig nogle ting jeg ikke er helt sikker på, har læst mig frem til at hvis jeg f.eks køber en ting til firmaet som lad os sige en bærbar pc til 14.000, så skal den afskrives og kan ikke bare "trækkes fra" i skat. Som jeg har forstået det kan man så nedskrive værdien med 25% årligt, og på den måde "trække" 25% fra i skat det år, og så næste år 25% igen indtil man er færdig med det. Hvis jeg så vælger at købe noget andet til 15.000 kr, kan jeg så nedskrive 25% af den ting samtidig? Altså nedskrive 25% af bærbaren, og 25% af den anden ting? Eller skal jeg vente til den bærbare er færdig før jeg kan gå igang med at nedskrive den næste ting? Noget andet jeg har i tankerne er, jeg skal jo ud og have diverse ting til firmaet, som uniform, lygter og hvad ved jeg. Kan jeg godt trække det fra selv hvis jeg ingen kunder har før muligvis 8-12 måneder efter opstart, da firmaet jo så vil være i underskud i en lang periode? Derudover håbede jeg på nogle herinde havde nogle gode råd til opstart af firma i den branche, noget som evt er kommet bag på vedkommende efter selv at have taget samme spring? Hvordan er i kommet ud til kunderne, hvor længe gik der før i for alvor fik det op af køre? Og nok vigtigst af alt, hvordan ville i markedsføre det? På forhånd tak for hjælpen. |
NickolaiH:der er stadig nogle ting jeg ikke er helt sikker på, har læst mig frem til at hvis jeg f.eks køber en ting til firmaet som lad os sige en bærbar pc til 14.000, så skal den afskrives og kan ikke bare "trækkes fra" i skat.
Som jeg har forstået det kan man så nedskrive værdien med 25% årligt, og på den måde "trække" 25% fra i skat det år, og så næste år 25% igen indtil man er færdig med det. Hvis jeg så vælger at købe noget andet til 15.000 kr, kan jeg så nedskrive 25% af den ting samtidig? Altså nedskrive 25% af bærbaren, og 25% af den anden ting? Eller skal jeg vente til den bærbare er færdig før jeg kan gå igang med at nedskrive den næste ting?
hvis noget af det du køber er i hjemmet og også anvendes privat, så skal du dele momsen så bruger du det f.eks. 50% privat, så trækker du kun halv moms fra
Du kan altid afskrive de første 12.800 for en ting. Alt derover samles sammen på en afskrivningskonto og den afskrives med 25% de næste år indtil den samlede sum af alt der står på den konto er under 12.800 kr, hvor du kan skrive reste af.
ja - men da forudsætning for fradrag af underskud er seriøs erhvervsmæssig drift med overskud for øje, så vil skat ofte, efter et par år med underskud fratrukket anden personlig indkomst, lave en kontrol, og mener de ikke du driver det seriøst erhvervsmæssigt med overskud for øje, så kan fradraget af underskud mistesNickolaiH:Noget andet jeg har i tankerne er, jeg skal jo ud og have diverse ting til firmaet, som uniform, lygter og hvad ved jeg. Kan jeg godt trække det fra selv hvis jeg ingen kunder har før muligvis 8-12 måneder efter opstart, da firmaet jo så vil være i underskud i en lang periode?
De vil så klassificere dig som hobbyvirksomhed - læs mere om forskellene her http://johnhannover.blogspot.dk/2013/02/seris-virksomhed-eller-hobbyvirksomhed.html
god vind med det - vent med indkøb til du er sikker på du vil igang
vh John Hannover