Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Privat køb af firmabil til enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Aug 15
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 21:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg har brug for lidt hjælp.

Jeg skal til at købe firmabil til 40.000 + moms. Jeg har søgt lån privat hos bilforhandleren der tilbyder finansering. Dvs at jeg ikke har mulighed for at 

overføre beløbet til min firma konto, Jeg ønsker at få bilen registreret i min enkeltmandsvirkomshed for at få momsfradrag. Hvordan skal det evt bogføres?

Kan det bedre betale sig at købe bilen privat og betale moms og fåkørselsgodtgørelse istedet?

Mvh

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46709
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:43

Jno:

Jeg ønsker at få bilen registreret i min enkeltmandsvirkomshed for at få momsfradrag. Hvordan skal det evt bogføres?

Kan det bedre betale sig at købe bilen privat og betale moms og fåkørselsgodtgørelse istedet?

Vi taler vel hvidplade bil - og så er svaret at du slet ikke uden at bruge VSO kan ha bilen i personlig virksomhed og at det formentlig er langt billigere at ha den privat og få kørefradrag i stedet (ikke få penge men få skattefradrag)

Er det gulplade til blandet bruge - papegøjeplade - er det andre regler

1 - Kørepenge - find punktet under selvstændige: http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/krselsgodtgrelse-ogbefordringsfradrag.html 

2 - Papagøjeplade- se http://johnhannover.blogspot.dk/2015/06/papegojeplader.html 

Overvej en økonomihjælp online så du ikke kommer galt af sted i alle fald

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Aug 15
Skrevet kl. 21:48

Hej. Det er en gulpladebil (varevogn)der skal anvendes i en tømrervirksomhed

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:12

Jno:
Hej. Det er en gulpladebil (varevogn)der skal anvendes i en tømrervirksomhed

det ændrer jo en del (men vil stadigt gerne ha Henrik revisor svar på om det er korrekt at afskrivninger er med i udgift man kan fratrække ved % fratræk i stedet for statens takst ved alm- hvidpladebil privat ejet - OG fastholder man tager pengene som fradrag) men - til dig:

Gulpladebil er jeg ikke verdensmester i (heller) men er den special indrettet så du ikke kan anvende den privat og dermed risiker skat af det (vel specielt kriterium hvis den holder på privatadressen) så vil jeg mene at:

Du kan fradrage købet og driften som alt andet - med afskrivning skattemæssigt af alt over 12.800 kr år 1 osv - og moms- selvom jeg ikke troede der var moms på anskaffelse af gulpladebiler til erhverv - men - ikke mit område

Om du køber den med private penge betyder bare du bogfører købet via privat indskud i din personlige virksomhed. Det har ikke indflydelse på udgift/fradraget

vh John Hannover

Tilmeldt 19. Aug 15
Skrevet kl. 22:29

Ok, så blev jeg så meget klogere. Tusinde tak for dit svar! Mvh Jesper

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:07

godt - tror jeg har forstået, at afskrivninger ved brug af % del af omk frem for statens takser skal regnes efter alm skattemæssige afskrivninger på bilen

Bare som tilføjelse

Tilmeldt 19. Aug 15
Skrevet kl. 21:47

Hej igen. Jeg bliver nok nød til at have forklaret lidt mere omkring bogføringen.

Den bil jeg skal købe privat til mit firma bliver betalt af et finanseringsseslskab. dvs at bilforhandleren afregner med selskabet.

Jeg afdrager privat et beløb hver måned for bilen

Bilen bliver faktureret til mit virksomhed som gulpladebil til erhvervskørsel

Vil det sige at jeg bogfører købet som privat indskud (købsprisen inkl moms) og derefter opretter en regning for købet af bilen så momsen indgår i momsopgørelsen?

Og kan jeg derefter skattefrit trække et beløb ud af firmaet svarende til mit private afdrag hver måned?

På forhånd tak

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:20

Jno:
Og kan jeg derefter skattefrit trække et beløb ud af firmaet svarende til mit private afdrag hver måned?
Lyder lidt for komplekst - 

Ren gulplade bil - er den med moms hvis den kun skal bruge erhvervsmæssigt? Det må du vel vide, jeg troede ren gulplade til rent erhverv var uden moms

Den er indrettet så du ikke kan bruge den privat så der ikke er risiko for skat af fri bil når den holder på privaten går jeg ud fra?

Du må vel så skulle bogføre fakturaen helt normalt i virksomheden og betaler du privat, ja så er det privat indskud hver gang MEN jeg synes da lige du skal lade en revisor eller økonomiperson se konkret på kontrakt og alt, så du ikke pludseligt er kommet galt af sted, ved at spørge forkert, eller få forkert svar her i Amino. Jeg ville ofre en revisor på at sige præcist hvad vejen skal være - det er ikke så dyrt

vh John H

Tilmeldt 19. Aug 15
Skrevet kl. 22:32
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ok tak for dit svar. Som du selv nævner, så må jeg vidst hellere kontakte en revisor

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)