Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Holding og regninger

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Bramming
Tilmeldt 24. Jun 14
Indlæg ialt: 155
Fra  B-WEB Skrevet kl. 14:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer.

Jeg har stiftet et nyt holding, og i den forbindelse har det kastet nogle regninger af sig. Bl.a. for stiftelse og arbejdsskadeforsikring.

Mit spørgsmål. Er det mit holding der skal betale dem? MÅ holding selskaber overhovedet betale sådan noget, når det ikke er et driftsselskab?

På forhånd tak! :)

Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Indlæg ialt: 360
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 14:56

Hej Kim

I forbindelse med stiftelsen af holdingen har du taget stilling til, om holdingselskabet eller du personligt som stifter skulle afholde udgiften. Hvis holdingselskabet har afholdt udgiften til stiftelsen, så er stiftelsen sket til en kurs over 100.

Da du ikke ved det, vil jeg anbefale dig, at du spørger den, som har stiftet selskabet for dig.

Arbejdsskadeforsikring er vel tegnet af holdingselskabet til dækning af sine ansatte - i dette tilfælde dig. Dvs. det er holdingselskabets udgift. Noget andet er, om holdingselskabet overhovedet har været forpligtet til at tegne arbejdsskadeforsikring, for er du ansat i holdingselskabet - Er dit holdingselskab ikke blot en pengetank.

Mvh. Rikke

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 15:10

Rikke Wagenblast Sørensen:
Hvis holdingselskabet har afholdt udgiften til stiftelsen, så er stiftelsen sket til en kurs over 100.

Kan det ikke være stiftet til kurs 100 selv om udgiften afholdes af holding?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46611
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:32

Rikke Wagenblast Sørensen:
Noget andet er, om holdingselskabet overhovedet har været forpligtet til at tegne arbejdsskadeforsikring, for er du ansat i holdingselskabet - Er dit holdingselskab ikke blot en pengetank.
Jo men Arbejdsskadestyrelsen har slået fast at arbejdsskadeforsikring er lovpligtig for alle ejere af selskaber, uanset løn eller resultat - ud fra at hovedejerne ER aktive - SÅ der er lovpligt. Den gælder også holding selskaber. Eneste fritagede er finansielle holding og det er man ikke bare fordi man kun er "pengetank" man kun hvis ens datterselskaber er finansielle selskaber (type forsikring/bank osv)

Mere om forpligtelsen og dokumentation her: http://johnhannover.blogspot.dk/2015/06/arbejdsskadeforsikring.html 

Om jeg lige forstod den med overkurs, så mener jeg det er standard at man skal bruge en overkurs hvis der stiftes med mindre kapital end minimums krav 

f.eks Hivs man lader selskabet betale f.eks. 1.000 kr i stiftelse, så i ApS bliver der 50.000 kredit anpartskapital, 1.000 kr konto overkurs anpartskapital - 51.000 debet bank

Så betales stiftelse med f.eks. 1000 kr kredit bank og debet konto for stiftelsesomkostninger - som skal kunne identificeres, da den skal lægges til igen i skatteresultatet, da der ikke er fradrag for stiftelsen (god hvis der er rådgivning med moms - fradrag for momsen) Eneste fordel ved at lade selskabet betale er således evt momsen og er der ikke moms - så lad være

Jeg mener, at omkostningerne til stiftelsen - kunne være de 670 kr, skal kunne rummes i indskuddet -  og taler vi så IVS, så duer 1 krone ikke. Der er vist så også særlige regler om, at indskuddet skal være dobbelt så stort som selve omkostningen ved stiftelsen, hvilket jo driller ved IVS og 1 kr. Hvis det er de 670 kr som er uden moms, så stift ved selv at betale, der er ingen fordel ved at lade selskabet betale MENER jeg.

venligst John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jun 14
Fra  Arguins Skrevet kl. 16:01

John og Rikke, siger I at stiftelsesomkostninger pr definition skal være dækket af en overkurs såfremt selskabet selv betaler for stiftelsen?

Eller er vi ude i kapitaltabsproblematikken for lavt kapitaliserede selskaber? Dvs at et selskab reelt kan være ude i en væsentlig kapitaltabs situation allerede ved stiftelsen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:47

ikke mit speciale men mener bare reglen er, at stiftelsesomk idag skal kunne indeholdes i stiftelseskapitalen og så den der ekstra regel (som jeg mener at huske fra jacob Tøjner "dit selskab" om, at kapitalen faktisk altid skal være dobbelt op alle stiftelsesomkostninger (inkl. moms som ikke kan trækkes fra i moms) - hvilket hænger sammen med, at kapitalen ikke fra start må være gået under halv går jeg ud fra.

Jeg har noteret det ned fra en af hans hjemmesider som jeg ser det. Er de ting i orden, mener jeg ikke man behøver overkurs.

vh John H

Tilmeldt 20. Jun 14
Fra  Arguins Skrevet kl. 09:50

Jeg kan ikke finde nogen tekst i selskabsloven hvoraf det fremgår at det er krav at selskaber stiftes med overkurs, i de tilfælde hvor selskabet selv skal afholde stiftelsesomkostningerne. Derimod SKAL der af stiftelsesdokumentet fremgå hvorvidt det er selskabet eller stifterne, der erholder omkostningerne. Er det selskabet så skal den anslåede omkostning hertil fremgå af stiftelsesdokumentet.

Iøvrigt enig omkring de andre betragtninger John :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:31

arguins:

Jeg kan ikke finde nogen tekst i selskabsloven hvoraf det fremgår at det er krav at selskaber stiftes med overkurs, i de tilfælde hvor selskabet selv skal afholde stiftelsesomkostningerne. Derimod SKAL der af stiftelsesdokumentet fremgå hvorvidt det er selskabet eller stifterne, der erholder omkostningerne. Er det selskabet så skal den anslåede omkostning hertil fremgå af stiftelsesdokumentet.

Iøvrigt enig omkring de andre betragtninger John :)

helt enig . ikke krav om overkurs så længe stiftelsesomkostnigner kan indeholdes i kapitalen som så skal være mindst dobbelt op stiftelsesomkostninger inkl. moms så man ikke starter med under halv kapital

Kun hvis der er rådgivning og moms med i billedet giver det mening at tage omk ind - men så bør man også gære det

vh John H

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)