Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ikke momsregistreret - købe momsfrit i EU

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 17. Jun 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 12:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Ifølge SKAT kan virksomheder der ikke er momsregistreret købe momsfrit ind i EU, så længe beløbet er under 80.000kr. årligt, hvilket er tilfældet her. Når jeg tjekker mit momsnummer på Europa-Kommissionens side melder den "ikke gyldigt", hvilket vel er forståeligt nok, da jeg ikke er momsregistreret. Jeg antager at forhandlere i udlandet tjekker VAT-nummer inden hver handel, og at de ikke vil sælge uden VAT, hvis ikke nummeret fremstår som gyldigt. Men hvordan køber jeg så momsfrit i EU?

Mvh.

Anders

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:57

ja forvirrende beskrevet. Den med de 80.000 er jo god nok, men det går jo helt mod, at ingen i EU må sælge til en ikke momsregistreret uden at kunne kontrollere momsen

Det som det givet handler om, at ikke momspligtige virksomheder (ex lønsum) SKAL momsregistrere sig (som skats tekst også siger) ved import fra EU

Normalt vil de så ikke kunne trække momsen fra hvis deres aktivitet er momsfri - men op til 80.000 må jeg så TRO at de kan trække købsmomsen fra med samme beløb som importmomsen uanset aktivitetens momspligt

Jeg er sikker på, at det ikke betyder at du f.eks. som PMV kan købe momsfrit i EU - da du jo ikke kan momsregistrere, men deriod som momsreg i en virsomhed der driver ikke momspligtig aktivitet

VENT på klogere hoveder, men jeg er ret sikker på, at det er sammenhæget

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:22

Der står ingen steder at den udenlandske virksomhed skal sælge uden til virksomhed uden gyldigt momsnummer. Hvis du ikke har gyldigt momsnummer så skal den udenlandske virksomhed lægge lokal moms på.

Hvis du er en dansk virksomhed der er ikke  er pligtig til at lade sig registrere så skal du lade dig registrere for erhvervelsesmoms hvis dine indkøb overstiger 80.000 kr på et år.  Erhvervelsesmoms - du skal selv beregne dansk moms og afregne den.

Så der er altså ikke nogen bundgrænse, hvor du frit kan købe ind uden moms.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 13:30

Cookie - John Hannover:

Det som det givet handler om, at ikke momspligtige virksomheder (ex lønsum) SKAL momsregistrere sig (som skats tekst også siger) ved import fra EU

Helt enig,

Jeg går ud fra grænsen på 80.000 kr. er den fra momslovens § 50 (det er i hvert fald den eneste på 80.000 i momsloven jeg kender til) 

Det er ikke en grænse for hvad der kan købes uden momsberegning, som kendes fra momsregistreredes virksomheders handel på tværs af EU-lande grænser. Det er en grænse for hvad du som Ikke-afgiftspligtig eller Ikke-momsregistreret kan købe for i et andet EU-land og hvor der anvendes dette lands momssats.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:32

Håbede på dig. Så det er helt enkelt sådan at en virksomhed der ikke driver momspligtig aktivitet kan undlade at momsregistrere ved indkøb af varer eller ydelser i EU under 80.000 kr grænsen  (vel 12 mdr løbende) mod til gengæld at betale det lokale EU lands moms - korrekt?

Det må så bare bogføres som varekøb uden moms med hele beløbet for disse ikke momspligtige virksomheder.

Venlig hilsen John Hannover

Fra Aalborg
Tilmeldt 17. Jun 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 15:55

Har haft ringet til SKAT og det er som I er inde på. Under 80.000kr. det pågældende lands moms og over 80.000kr. dansk moms.

Havde i min naivitet håbet på, at det var muligt at købe helt momsfrit under 80.000kr - og kunne retfærdiggøre det med, at det ville fremme handel over grænser, samt være en håndsrækning til nyetablerede virksomheder Angel

Nå nå. Men her i starten har vi kejtet lidt rundt i moms, hvilket man vel gør Big Smile

Det er sådan, at vi købte et par stumper fra Tyskland tilbage i juni, indtastede vores ikke gyldige momsnummer i ordren, og momsen blev ikke faktureret. Vi gjorde det i god tro, da de første 80.000 jo var momsfri, troede vi.

I juli lader vi os momsregistrere da vi, igen, håber, vi kan trække momsen fra vores danske køb også, da delene går til brug i virksomheden. Et par uger senere bliver så klogere på, at da vi ikke sælger noget/har nogen indtægt, kan vi heller ikke trække momsen fra vores køb. Derfor afmelder vi moms igen.

Men nu ligger der så stadig en ordrer fra Tyskland, som der hverken er betalt dansk eller tysk moms af. Hvordan ordnes det? Skal vi momsregistreres igen, indberette og afmelde igen. Eller kan man få tilsendt en momsopkrævning fra SKAT?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:01

jeg synes du skal betale en økonmirådgiver for at se på tingene, en revisor eller dygtig økonomiperson

Du skriver VI og i blev momsregistrerede og så må I være et IVS eller I/S

Man kan mig bekendt ikke som I gør, momsregistrere og så lige efter afregistrere, der er en bindingsperiode for moms - jeg husker den i hovedet som 24 mdr fra en registrering er man bundet til at forsætte moms

I kan også sagtens ha kun købsmoms uden indtægter i en periode, men det er klart at for at være momsregistreret skal man drive momspligtig aktivitet og ikke bare være det for at købe private ting til ens hobby men så kan man sagtens kun ha købsmoms en periode. 

Med den tyske ordre har jeg svært at følge hvad der er sket men som momsregistrerede skulle den for den periode være angivet som importmoms og dermed korrekt angivet til dansk moms og ellers skulle den være leveret til jer med tysk moms

få lidt hjælp til at se det hele igennem, I improviserer nok for meget :)

god vind med det  Venlig hilsen John Hannover

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)