På opfordring fra andre brugere herinde, har jeg valgt at lave denne nye tråd som efterfølger til "Hvad laver du i fritiden"-tråden. På den tidligere tråd fortalte jeg at jeg bl.a. fløj med modelfly i min fritid - det affødte så en række spørgsmål - navnlig omkring helikopteren som jeg havde vist et billede af. Så her kommer så nogle svar på alle spørgsmålene og nogle flere billeder
![]() Billede taget sidste år.
Modellen er en Bell 320 fra firmaet Graupner. Hvert rotorblad er på ca. 82 cm. og hele rotorens samlede diameter er på 1,8 meter. Bladene er lavet af kulfiber med en glasfiber/gelcoat udvendigt. Den totale længde på modellen fra spidsen af rotorblad til halen er lige omkring de 2 meter. Flyveklar med brændstof vejer den knap 7,2 kilo. Hvis den oversteg 7,5 kilo ville den ende i stormodel-klassen, hvilket ville kræve et stormodel-certifikat (hvilket svarer til lidt a-la en køreprøve, hvor man altså skal bevise at man kan finde ud af at flyve med så store modeller og at man er klar over alle paragraferne i den del af luftfartslovens BL9 som omhandler stormodeller. Ved normal flyvning kører hovedrotoren med et omrejningstal på imellem 1.300 til 1.600 omrejninger i minuttet. Selve styringen af hovedrotoren er den såkaldte Collective-Pitch som også benyttes på de rigtige helikoptere, hvor hvert enkelt blad kan drejes uafhængigt af det andet. Det samme gør sig gældende på halerotoren som snurrer med knap 8.000-10.000 omrejninger - her drejes begge blade dog samtidigt. ![]() Motor med løftkøling fjernet.
Motoren er en gløderørsmotor på 15cc og kører på en blanding af methanol, olie og nitro - 65,15,25% er fordelingen. Den kan som sådan godt køre på "normalt" fladt modelbrændstof bestående af blot methanol og olie, men de 25% nitro giver mange flere kræfter og omdrejninger, ligesom i en bil med Nitrogen-anlæg - det er fuldstændig det samme. Forskellen er blot at en bil-motor ville være sprunget i luften ved så høj mængde nitro inden den overhovedet var sat i første gear. Som I så nok også kan gætte Jer til, så er det både meget brændfarligt og også giftigt brændstof. Derfor kan man også kun købe det såfremt man kan vise et certifikat på at man ved hvad man har med at gøre. Motoren præsterer noget i stil med 5 HK ved kanp 16.000 omdrejninger i minuttet. På moteren er der så monteret en luftkøler plus at nitroen faktisk er med til også at køle motoren.
For at styre hele dyret bruges der en fjernbetjening. I selve helikopteren sidder der en modtager som - i Bell''en tilfælde - styrer 8 servoer. Servoer er små motorer hvis bevægelse og hastighed kan styret meget præcist. Der er 3 servoer til at styre bladene på hovedrotoren, 1 servo til halen, 1 servo til gasspjældet på motoren og 3 servoer til landingshjulene. Landingshjulene er desværre ikke ude på nogle af billederne jeg har af helikopteren. Men den kan både flyve med ski (som på billederne) og med 3 landingshjul. Når den har skiene på, så er landingshjulene trukket op i kroppen. For at hjælpe med at holde styr på helikopteren sidder der en gyro i helikopteren, som er koblet sammen med motageren. Gyroen sørger for at hjælpe med at holde bare en lille smule styr på halen, så den ikke pisker rundt om helikopteren. Hvis gyroen mærker at helikopteren begynder at dreje om sin egen akse - uden man har bedt om det - så sørger den for at vippe bladene på halerotoren lidt, så den ikke drejer alligevel.
![]() Sender.
Selve styringen foregår som sagt via fjernbetjening. Der findes mange forskellige typer |
Alt for blæret. Det tror jeg er det eneste jeg kan komme på der dækker.
Nicholas