Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til bogføring af salg af lejlighed

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Oct 14
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 23:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg har i mit firma netop solgt min første lejlighed, og har brug for hjælp til at bogføre salget.

Jeg har oprettet en konto under finansielle anlægsaktiver hvor jeg har tilskrevet værdien af lejligheden. Udbetaling + Restkøbesum.

Derudover har jeg oprettet en konto (også under finansieller aktiver) hvor de udgifter der har været i forbindelse med køb og istandsættelse er bogført.

Nu kunne jeg så godt tænke mig at bogføre det beløb køber har givet for lejligheden.

Hvis vi for nemhedens skyld siger at udbetaling + restkøbesum udgør 1.000.000 kr, og istandsættelse udgør 100.000 kr. og lejligheden er solgt for 1.200.000 kr. , således der er et overskud på 100.000 kr.  (der naturligvis skal betales skat af)

Hvordan bogføres det så korrekt?

Mvh. Jesper

Fra Aakirkeby
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 634
Fra  TJ Regnskabsservice Skrevet kl. 09:39

Du skulle rettelig have brugt MATERIELLE ANLÆGSAKTIVER :)

Køb, købsomkostninger og istandsættelsesudg. skal bogføres under tilgang.

Salgssum og salgsomkostninger skal bogføres under afgang.

Forskelles (gevinsten) debiteres også under afgang og krediteres i resultatopgørelsen.

www.tjregnskabsservice.dk - Jeg kan hjælpe dig med regnskab, skat, bogføring og moms m.v.

Tilmeldt 17. Oct 14
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 10:28

Hej Thomas.

Tak for svar. Jeg får lige rettet til korrekt konto. Hvordan bogfører jeg afgang? Gøres det under samme konto med minus foran?

Fra Aakirkeby
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 634
Fra  TJ Regnskabsservice Skrevet kl. 12:53

Ja, gør bare det :)

www.tjregnskabsservice.dk - Jeg kan hjælpe dig med regnskab, skat, bogføring og moms m.v.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)