Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kørsel i forbindelse med kundebesøg

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle Amino'er!

Jeg ved, der er flere tråde i forummet om dette emne, men jeg har ikke kunnet finde et helt konkret svar på mine spørgsmål, så nu opretter jeg en ny tråd. Håber, I kan hjælpe med et svar, eller linke til en anden tråd, hvor svaret findes, hvis jeg har overset det.

Jeg har en coaching-lignende forretning (PMV), hvor jeg i mange tilfælde kører ud til mine klienter. Mine klienter faktureres IKKE for kørsel, men kun for selve sessionen. Dertil har jeg følgende spørgsmål:

- Kan jeg udbetale skattefri kørselsgodtgørelse til mig selv - ligesom jeg kan få som lønmodtager - og hvordan bogføres det, hvis det skal gøres mest korrekt? (Jeg bruger Dinero)

- Lad os antage, jeg har en klient i København. Jeg kører fra Aarhus til København og retur = 374 km. Hvor meget kan jeg udbetale til mig selv? Kan jeg bruge statens takst på 3,70 kr/km (ind til 20.000 km)?

- Hvis turen til København er i forbindelse med et møde om en samarbejdsaftale - kan jeg så også få betalt kørsel, selvom der ikke er tale om noget honorar.

- Hvad med broafgifterne (og lignende rejseudgifter), er de inkl. i kørselsgodtgørelsen, eller skal jeg trække den fra som en selvstændig udgift i regnskabet?

Til orientering forventer jeg ikke at udbetale løn til mig selv i samme omgang, men vil i stedet lade overskuddet blive i forretningen. Det er vigtigt, at klienterne ikke bliver faktureret for kørsel, da det er en del af aftalen, at jeg kommer derhen, hvor de er, uanset hvor i landet de befinder sig. Og der er som sagt tale om en Personlig ejet Mindre Virksomhed (PMV).

Jeg ser frem til jeres input!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46709
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:46

Du mangler faktisk forståelse for hvad PMV er til en start. Man udbetaler aldrig løn i PMV - der er der kun overskud eller underskud og jeg synes det du laver skriger på at blive almindelig enkeltmandsvirksomhed faktisk

Du kan fratrække din kørsel og din broudgifter så længde du fører fuld kørebog - som fradrag i personlig indkomst som angivet i http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/krselsgodtgrelse-ogbefordringsfradrag.html under personlig virksomhed, men uden at kende praksis for skat og PMV, så skal du nok være ret sikker på, at det ikke må medføre samlet underskud. Det bogføres som du ser ikke, det tages som personligt fradrag i overskuddet i skatteregulering

Overvej stærkt at momsregistrere og blive enkeltmandsvirksomhed her uanset hvad . http://startup-linkguide.blogspot.dk/2015/06/personlig-virksomhed-pmv-is.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:50

Hej John,

Tak for dit svar!

Min forretnings aktiviteter er så begrænsede, at jeg ønsker at som udgangspunkt vil holde det som et PMV, så længe det kan lade sig gøre. Jeg er helt med på, at jeg netop ikke skal bogføre på samme måde, og at overskuddet regnes som en del af min personlige indkomst. Dog synes jeg, det er nemmere - da jeg jo skal holde en eller anden form for regnskab - at bogføre i Dinero, blot uden moms. Jeg holder derfor mine indtægter/udgifter på en separat konto og "udbetaler" så overskuddet til mig selv, når året er omme - bare for mit eget overbliks skyld.

Når jeg spørger, hvordan det bør bogføres, så et det også for at lære det til hvis jeg senere konverterer til en enkeltmandsvirksomhed. Og det er nemmere, når den dag kommer, at bogføre alting som jeg plejer - dog med moms på.. :)

Endnu en gang tak for svar!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46709
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:27

Det er helt samme sag når du bliver enkeltmands - med moms. Kørepengene bogføres ikke i regnskabet som udgift - du kan bogføre dem som privat hævning hvis du vil, men ikke som udgift.

Kørepenge fradrag opnår du så ved, at når du har dit resultat (uden kørepenge) så trækker du kørepengene fra resultatet du skriver i udvidet selvangivelse - både i PMV og i alm enkeltmands som du ser under personlig virksomhed her http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/krselsgodtgrelse-ogbefordringsfradrag.html 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)