Vores glasperle-biks oplever i øjeblikket en voldsom stigning i besøgstallet. Jeg har lavet lidt SEO indenfor de seneste måneder, men det er småting. Mistanken går derfor på den begyndende julehandel. Hos os er udviklingen i antal besøgende fra søgemaskine-søgninger som angivet herunder.
Uge 40
100%
Uge 41
111%
Uge 42
107%
Uge 43
114%
Uge 44
106%
Uge 45
108%
Uge 46
171%
Uge 47
235%
Uge 48
237%
Uge 49
463%
Vores pakkekalender er godt nok et nyt tiltag, men den henvender sig primært til vores faste kunder, og de finder os typisk ikke gennem søgemaskine-søgninger. Det kan i hvert fald kun forklare en mindre del af stigningen. Hvordan opfører besøgstallet sig i andre web-shops med oplagte julegaveideer?
Hvis der ikke var sket en fordobling af dine besøgstal ville jeg ikke kunne forstå det. Men jeg syntes faktisk det ser meget fornuftigt ud, da pandora og de andre typisk er noget som bliver sprøjtet ud til jul og konfirmation. Så jo jeg vil mene at dine tal ser meget fornuftige ud med henblik på sæsonen
Ja, specielt søgeordet Pandora er blevet mangedoblet over de seneste uger. Jeg så en kortvarig stigning i oktober, da Kasi Group offentliggjorde deres sponsorat af Brøndbys superligahold. Kasi Group er jo distributør af Pandora i Tyskland og et par andre lande. Stigningen nu er dog noget større og breder sig over mange flere søgeord.
Det kom bare bag på mig, at stigningen kommer allerede nu. Det hænger nok sammen med, at kvinder køber julegave ca. en måned tidligere end mændene
Tja, så er det jo kedeligt, at vi nok kommer til at melde alt udsolgt inden jul. I stedet må jeg bruge tiden op til jul på en mental omstilling tilbage til et mere normalt besøgstal. Man bliver jo hurtig forvent
Har du ikke Google Analytics (gratis) eller en anden form for tracking-program installeret, så du kan måle hvorfra dine besøgende kommer?
Jo, jeg bruger Google Analytics, og jeg holder også øje med, hvor godt hjemmesiden ligger på Google på udvalgte søgeord. I starten af november lå den nr. 10 på Pandora og en måned senere nr. 5. Tilsvarende marginale ændringer til den positive side kan ses på en række andre søgeord, selvom min SEO-indsats i oktober og november har været begrænset.
I løbet af november steg antallet af besøgende på hjemmesiden overraskende meget, men der er lidt for mange parametre til, at jeg kan gennemskue den primære årsag:
Flere søgninger pga. julesalg
Forbedrede placeringer på Google (måske en dmoz-effekt)
Vores pakkekalender
Jeg ville høre om andres erfaringer, for at bedømme om julesalget giver så mange flere søgninger. Jeg hælder selv til, at det er den primære årsag.