Jeg har købt en erhvervsandel inkl. inventar - alt fra køleskab, komfur, cafe borde og stole, embalage mm. Samlet pris for inventar var opgjort til 50.000 kr i handlen.
En del af inventaret skal jeg ikke bruge og vil derfor sælge det. Jeg har to spørgsmål i den forbindelse:
1) Hvordan værdiansætter jeg det pågældende inventar i mit regnskab?
2) Skal jeg pålægge moms ved salget af de brugte ting?
Da du har købt tingene via din erhvervsvirksomhed og ikke privat, så skal du pålægge moms ved salg af inventaret.
Umiddelbart vil jeg værdiansætte det solgte inventar til salgsprisen ekskl. moms?
Med en købesum på 50.000 er vi i øvrigt ude af muligheden for straksafskrivning. Straksafskrivning - dvs fuld afskrivning i anskaffelsesåret - kan ske, hvis det købte har en levetid på højst tre år eller som højst koster 12.800 kr. i 2015.
Med en købesum på 50.000 er vi i øvrigt ude af muligheden for straksafskrivning. Straksafskrivning - dvs fuld afskrivning i anskaffelsesåret - kan ske, hvis det købte har en levetid på højst tre år eller som højst koster 12.800 kr. i 2015.
Kommer jo helt an på inventarets nærmere beskaffenhed. SKAL det anvendes sammen, eller kan dele anvendes særskilt? Hvis det kan anvendes uafhængigt af hinanden og hvert aktiv individuelt er under de 12 t.kr. kan der straksafskrives på dette.
Jeg har købt en erhvervsandel inkl. inventar - alt fra køleskab, komfur, cafe borde og stole, embalage mm. Samlet pris for inventar var opgjort til 50.000 kr i handlen.
En del af inventaret skal jeg ikke bruge og vil derfor sælge det. Jeg har to spørgsmål i den forbindelse:
1) Hvordan værdiansætter jeg det pågældende inventar i mit regnskab?
2) Skal jeg pålægge moms ved salget af de brugte ting?
1 - til den værdi du har givet - og den afskriver du så - - hvis det er individuelle ting, så kan du straksafskrive hver ting du har givet under 12.800 kr for. Du bruger købsprisen, og et breakdown per ting må du enten selv stå for - så seriøst du kan - eller få fra sælger. Du tager det næppe derefter regnskabsmæssigt ind som værdi, men bare som udgift til småaktiver
2 Har du købt af et firma som er momsregistreret - så skal du sælge med moms - hvis det var momsregistret firma, også selvom det måske har kunne sælge uden moms til dig, som følge af at det var en helt samlet lukning evt. Du vil der stadigt som jeg ser det skulle sælge med fuld moms.