Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fjerner overskud mit fradrag? :( + løn til mig selv?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Aug 15
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 09:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære fellow aminoer,

Jeg har TO spørgsmål:

1)
Jeg håber, I kan hjælpe mig lidt med at forstå fradragsreglerne når man både er lønmodtager (37 timer, A-skat) og samtidig er freelance ved siden af med mit eget CVR nr. (B-skat).

Jeg sidder og er lidt frustreret over, at et muligt overskud i min enmandsvirksomhed, synes at fjerne det lille fradrag jeg havde tilbage.
Er i forvejen forvirret over, at jeg stort set intet fradrag har, når jeg fx. har en større SU-restgæld (som desværre ofte følger med en lang uddannelse).
Er der noget, jeg måske har overset?

Men kan det passe, at når jeg indtaster et beløb ind i min forskudsopgørelse, så bliver dette beløb modregnet mit fradrag?? :(

2)
Hvordan ville I råde mig til at bevare overblikket med at trække løn ud til mig selv, og lægge godt 50% til side til SKAT. Jeg vil jo gerne gøre det løbende. 
Er det korrekt forstået, at jeg skal trække mine udgifter fra mine indtægter først (moms er jo et regnskab for sig selv), og af dette beløb kan jeg trække 50 % til SKAT og de resterende er så min 'løn' ?

Håber, de mange tanker gav mening og at nogen kan hjælpe mig med at afklare :)

På forhånd tak,
/breth

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 10:26
Hvor mange stjerner giver du? :

breth:

1)

Jeg håber, I kan hjælpe mig lidt med at forstå fradragsreglerne når man både er lønmodtager (37 timer, A-skat) og samtidig er freelance ved siden af med mit eget CVR nr. (B-skat).

Jeg sidder og er lidt frustreret over, at et muligt overskud i min enmandsvirksomhed, synes at fjerne det lille fradrag jeg havde tilbage.
Er i forvejen forvirret over, at jeg stort set intet fradrag har, når jeg fx. har en større SU-restgæld (som desværre ofte følger med en lang uddannelse).
Er der noget, jeg måske har overset?

Nu er jeg ikke nogen ørn til skat og fradrag, så jeg håber, at andre, mere kompetente personer kommer på banen. Men mit umiddelbare bud må være, at hvis du har et fuldtidsjob, ryger hele dit fradrag typisk der. Så jeg er egentlig forundret over, at du "har et lille fradrag tilbage"?

breth:

2)

Hvordan ville I råde mig til at bevare overblikket med at trække løn ud til mig selv, og lægge godt 50% til side til SKAT. Jeg vil jo gerne gøre det løbende. 
Er det korrekt forstået, at jeg skal trække mine udgifter fra mine indtægter først (moms er jo et regnskab for sig selv), og af dette beløb kan jeg trække 50 % til SKAT og de resterende er så min 'løn' ?

Ja, først fremmest ville jeg indrette en konto KUN til dit freelance-job. Som tommelfingerregel er det meget godt at lade de 50 % af din indtægt blive stående til skat indtil du har overblik over situationen. Så kan du i princippet godt hæve de andre 50 % ud til dig selv, men kald det ikke at "trække løn ud" for rent regnskabsmæssigt er det ikke den rette beskrivelse. 

Når året er omme, skal der gøres op, hvor meget du har haft i indtægt og hvor mange udgifter, du kan trække fra. Ud af det tal, der bliver tilbage, skal du betale skat. Og sandsynligvis uden fradrag.

Du skal føre et regnskab med udgifter og indtægter og det er det, du skal bruge til at bevare overblikket. Nogle gange kan det være pengene værd at få en bogholder til lige at sætte sig ind i de mest basale teknikker og regler.

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)