Godaften, Jeg står i en situation, hvor jeg virkelig har brug for lidt hjælp/inspiration/sparring. Sagen er den at jeg desværre går uden arbejde og har gjort det i nogle måneder efterhånden. I mellem tiden har jeg haft tid til virkelig og reflektere over spørgsmålet "Hvad er det jeg vil?" Jeg er kommet frem til at jeg gerne vil arbejde inden for HR/Rekrutteringsbranchen og har i mange måneder søgt og søgt og søgt, men for konstant afslag pga. manglende erfaring. Har også taget et akademifag, som hedder "Human Resource Management" som har givet mig værktøjerne til at kunne arbejde med det som jeg så gerne vil. Jeg har så den anden dag været til samtale hos et rekrutteringsfirma, til en stilling som HR- og rekrutteringspartner hvor man skal have eget CVR nummer hvilket betyder, at jeg ingen fast indkomst er sikret. Hvad havde i gjort i min situation? Enten tager jeg jobbet og den økonomiske chance, men jeg kommer så tilgængel til at arbejde med det jeg så gerne vil, og jeg kommer ud af alt det med dagpenge, jobcentre osv. Eller jeg takker nej tak og kan så fortsætte min søgen på et job med fast indkomst i en branche hvor chancerne er meget små. Det er så svært for mig og tage springeet, og jeg har svært ved at komme i den rigtige retning når jeg spørger mit netværk for alle er skeptiske pga. det økonomiske men sådan er det jo med alle som starter op - det tager jo tid og bygge noget op. Det jeg har tænkt er om der er nogle herinde som har taget et deltidsjob under jeres opstartsperiode for at kunne betale jeres udgifter indtil at firmaetgiver overskud? :) Jeg håber at der er nogle herinde osm kan hjælpe mig videre. Med venlig hilsen Kim Kjældmand |
Den er jo vanskelig, for det er klart du vil ud af dagpenge systemet og det der HR firma ha så ikke selv mere HR end de ikke vil ha med ansatte at gøre, så du skal være selvstændig. Normalt ville det så også betyde, at du skal tage noget med 40% mere i timen end som ansat for at dække ferie, sygdom og drift
Du skal være opmærksom på, at hvis du ikke har andre kunder, så er det - mest for firmaet der betaler dig, men også for dig, helt specielt hvis du vælger selskab frem for personlig virksomhed, en meget klar risiko for, at skat underkender forholdet, og siger det snyd med løn eller honorar - Det er ikke aftalen som afgør hvad man er, men selve arbejdsforholdet
Læs gerne http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html omkring problematiken.
er det som personlig virksomhed du tager "jobbet", er DIN risiko ikke stor, bare du betaler skatten, og du kan jo i princip stadigt søge HR job andre steder. Hvis de, udover at kræve at du har CVR, samtidigt benytter chancen til at låse dig fra at arbejde for andre med den type job, så er det et vink med en vognstang om, at du nok skal takke nej.
vh John Hannover