Er det korrekt bogført hvis jeg opretter en faktura til en privatperson og laver "Navn" til "Salg d. 23/07-15 kontant" Og så skriver det beløb ind jeg har fået ind kontant og bagefter laver en ny faktura bare hvor det er til banken i stedet for i kassen? Jeg spørg da jeg er helt ny indenfor Dinero og bogføring.
Du ville typisk ikke kalde en kunde for "Sagl d.23/07-15 kontant", men bare "Kontantsalg" eller lignende i stedet. Dato m.m. fremgår af bogføringsdatoen.
Hvis du har modtaget pengene kontant, så skal indbetalingen være til kassen. Og når de indsættes i banken skal det omposteres til banken. Begge disse posteringer gøres i en kladde, og ikke en faktura.
I NAV/C5 kan du sættes automatisk modkonto ved kontantsalg til at være kasse, det ved jeg ikke om du kan i Dinero, men det kunne spare dig en bogføringspost :)
Jeg er også Dinero bruger, jeg har hentet rigtig meget hjælp ved at se deres videoer igennem og læse. De har også en facebook side til hjælp.
Jeg har altid en modkonto jeg bogfører på,.
Jeg har en webshop. Fx betaler nogle mig kontant. Så vælger jeg at overføre beløbet fra min private konto til firmakontoen som om at betalingen er gået til banken. Men hvis du har oprettet en "kasse" konto kan du vel blot lave en faktura, opret en kunde der hedder "kontantkunde" og modposter i "kassen".
nej du skal kun lave EN faktura - til privat personen med kontant som modkonto. Dernæst, skal du flytte penge fra kontant kasse (ex kassekladde) første konto kasse beløbet i kredit (med minus foran) og så modkonto bank i debet
Mange bør tilknytte en bogholder online - det kan gøres for noget med 400 kr per måned og giver meget mere sikkerhed end at rode med det selv, hvis man ikke ved en masse om bogføring, moms og fradrag