Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kørsel fra egen adrese mv.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Mar 11
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 10:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Min kæreste har lige opstartet IVS virksomhed, kun med hende ansat, da hun skal til at sælge nogle produkter til forskellige virksomheder. I et af firmaerne skal hun deltage i produktudviklingen, men er samtidig blevet hyret som konsulent gennem et af firmaerne til at løse lidt her og nu problemer de er endt i. Selvfølgelig for at tjene lidt penge men også for at vise firmaet at hun er en seriøs samarbejdspartner de kan regne med. Firmaet ligger ca. 100 km fra bopælen. Hendes firma har adresse hjemme.

Spørgsmål.

Kan hun udbetale sig selv kørepenge når firma og hjemmeadressen er samme. Eller regnes virksomheden hun kører til som arbejdsplads hvorfor det skal på som fradrag i skat?

Jeg har læst at km godtgørelse skal stå i fornuftig forhold til løn. Men hvad reglen/forholdet?
Hun er stadig på SU, så derfor holdes lønnen på et niveau der er under hvad der må tjenes. Altså ca. de 10.000.... Hvis der udbetaltes km godtgørrelse efter den store takst, vill det blive til højere godtgørrelse end løn.

Kigges der på om km godtgørrelse står i forhold til løn ud på mdr. basis eller årsbasis. Her i starten kører hun derned næsten hver dag. Men vil efter ferien arbejde mest hjemmefra. og Når det hele er oppe at køre og produktet er færdigudviklet, vil hun stadig have en løbende indtægt i firmaet via de produkter hun har solgt til firmaet (og selvfølge udbetale løn til sig selv) men skal ikke derned. Så man kan sige at hun nu kører derned en masse i starten med henblik på at det skal bære frugt efterfølgende, hvor hun så ikke skal køre derned. Måske kommer indtægten fra produkterne først i 2016. men kørslen ligger jo nu.

Håber der er nogle der vil være behjælpelig med disse spørgsmål.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47178
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:34

er hun ansat som konsulent er det befordringsfradrag - ellers er det kørepenge - husk 60 dages reglen

Det er per periode der regnes løn/kørepenge og hun må ikke regne med godkendelse af f.eks. 8000 kr i løn og 14000 i skattefri kørepenge - men der er ikke facitliste. 

Var lønnen 22.000 - som en lille standardløn, var der næppe problemer, men når den er under en alm standard indkomst, så vil der kunne være det for ejer

Evt kan man høre skat - men det er jo så risiko for nej

Som ny i IVS kan hun ha glæde af E BOG OM IVS

vh John H

Tilmeldt 14. Mar 11
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 13:01

Hej John.

Tak for dit svar. Sjovt man sidder og håber det er dig der svarer. Du har da din helt egen status på Amino

:-)

Hun er ikke ansat men fakturer dem som freelance konsulent. Så det vil sige km. godtgørrelse. Tjek. Det regnede jeg også med efter faktisk at have læst noget af din blog. Men du skrev nemlig noget der gjorde mig i tvivl. Det var også fra dig jeg havde det med at der skulle være en løn. 

Uden at du skal hæges op på det med forholdet og kastes med pile efter på et. evt torskegilde. Vil du så tro forholdet 10.000 i løn og 5.000 i km penge vil være ok? Sgi da svært når ikke der er et facit.. det burde de lave a la maks 50% i kørepenge jf. løn.

Kan man gemme kørte km. til senere udbetaling når hun ikke kører så meget som nu? For som jeg forstår det du skriver så hænger løn og km penge sammen på den lønseddel de bliver udbetalt på... 

Forstår ikke helt din sætning med.. Var lønnen 22.000.... osv. Hvad mener du med det?

Og tak for linket til bogen. Den bliver købt i aften Yes

Igen tak.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47178
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:50

jeg tør ikke gætte på tal men med 22.000 mener jeg bare, at det jo svarer til en normal meget lav ansat løn. Ligger man meget under det, så er det vel oplagt ikke en normal løn, og så vil skat se mere til kørepenge som er høje ved en evt kontrol TROR jeg

Periodemæssigt skal de svare nogenlunde til hinanden, men er det samme år tror jeg den går, uden at lægge hovedet på blokken

god læsning når du kommer så langt :)

Venlig hilsen John Hannover

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)