er det ikke underordnet om de producerer varen så længe det er det rigtige jeg får til den rigtige pris?
jo og nej
Der ligger jo en forskel i, at:
En underleverandør/grossist kan risikere at skifte mellem forskellige fra gang til gang og dermed forskelle i varen
En underleverandør/grossist er langt mere besværlig hvis noget går galt og der er erstatning eller retur
Om prisen er rigtig må jo så for dig betyde, at du har dit påslag og det er jo godt, men hvis prisen direkte fra fabrik var 30% lavere, var det så værd at tage med?
Jeg ved godt det ikke er let at finde fabrikkerne - du skal ofte via den kinesiske ambassade i KBH og få navne på nogle som producerer - og jeg ved også det koster noget at flyve til f.eks. Hong Kong, men er det noget med større fremtid, så kan det være gode penge brugt - hvis først du har kontakt med producenter. De vil også tvinges til mere ærlighed, når de ved du kommer derud. (jeg har selv været i HK og Kina masser af gange, netop for at skabe leverandør netværk)
Evt kan der søges danske "outsourcing" selskaber i Kina eller HK - men igen skærer de jo naturligt en del af kagen. Det kan så også godt betale sig i forhold til Alibabapris ofte
Du vil også kunne opleve, at Kinesere - oftest mellemmænd, vældig gerne fakturer dobbelt - en officiel som de bruger til skat og en du betaler efter, og at betaling kan være til en kinesisk privatkonto og ikke til firmaets - De er ret "skattebevidste" en del af dem. Det kan så skabe lidt told problem og du kan så ha to fakturaer i dit system hvor du jo afgjort skal bruge den høje og korrekte i forhold til din import og skat.
vh John Hannover