Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad hvis inderne hugger ideen???

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Kastrup
Tilmeldt 2. Aug 07
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 20:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg har fået en rigtig god idé til et website som godt kunne gå hen og blive et hit. Tilmed en meget simpel idé. Nu kommer man som regel galt afsted hvis man siger det ikke er set før, men det tror jeg faktisk ikke - hvis man skal tro nogle timers grundig googling.

Selv om jeg er professionel PHP-programmør og udmærket kunne lave det selv, har jeg et problem med tiden. Derfor overvejer jeg at få det kodet i langtbortistan, fx hos nogle indere som jeg har benyttet mig af før.

Nu er der bare det ved det at ideen som sagt både er god, original og forholdsvis simpel at gå til. Og netop pga. denne kombination kan jeg godt frygte at inderne hugger min ide, hvilket ikke vil være så sjovt.

Omvendt sidder jeg og spekulerer på om jeg er paranoid. Hvad siger erfaringerne? Er der nogen reel risiko for at dem man outsourcer til hugger ens ide eller sælger den færdige kode til nogle andre?

Hilsen

Martin 

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 02:27

Så må du jo få det lavet herhjemme, det mener jeg også er langt det mest seriøse bud :) Og her er en tavshedserklæring også mere til at tage og føle på, især fordi du hvis du f.eks. hyrer os har en reel mulighed for at sagsøge os for kontraktbrud, hvilket du har meget svært ved overfor et firma f.eks. i Indien. Jeg husker ikke om Indien er med i CISG, men det mener jeg ikke de er. Desuden er Danmark ikke med i 2.delen af denne og det betyder at den del af CISG som omhandler aftaler ikke er ratificeret i Danmark, hvorfor du alligevel vil skulle falde tilbage på et af landendes nationale lovgivniner.

Og da du ville ende som den forulempede part ville det blive I Indien du skulle sagsøge firmaet i(hvor de har hjemsted) ... og held og lykke med at sætte dig ind i den Indiske aftale lovgivning :)

Desuden siger du det er simpelt, så er besparelsen ved at outsource det til udlandet minimal. Min erfaring er at du skal et godt stykke over 100.000kr i projektpris før du får en reel gevinst ved outsourcing. Hvis det er noget som lyder tillokkende så giv mig lige et kald, vi arbejder som du måske kan se på vores hjemmeside også primært i PHP og vi er yderst seriøse og professionelle omkring vores arbejde, hemmeligholdelse og sidst men ikke mindst selve kodningen.

Fra Kastrup
Tilmeldt 2. Aug 07
Skrevet kl. 09:43
Tak for tilbuddet. Det kan da godt være det ender med at jeg får det lavet herhjemme, eller laver det selv på et senere tidspunkt når jeg har bedre tid. Mit spørgsmål gik ikke så meget på komplikationerne hvis det går galt. Jeg er udmærket klar over at der så i praksis ikke er noget at gøre ved det, med mindre man kører de helt store juridiske kanoner i stilling. Og det er der næppe basis for her! Næh, jeg tænkte mere på risikoen for at det rent faktisk går galt. Fx om der er nogle her på Amino som kender til tilfælde hvor deres projekt i en eller anden grad blev hugget.
Fra Gentofte
Tilmeldt 16. Sep 07
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 09:00

Hej,

Jeg har massiv erfaring som konsulenthus med outsourcing og kodning af alt i lavtlønslande som Indien, Vietnam, Rusland samt flere europæiske.

Punkt 1: Det er ikke din ide men din eksekvering der gør om du har et hit. Der findes virksomheder ude i verden (ikke indere) der ved at google finder gode ideer der er eksekveret dårligt, som de så sætter i markedet med mangedobbelt kraft af hvad den oprindelige iværksætter gjorde. Det er meget få der får lov at vedblive usynlige/uden konkurrence indtil de bliver en kæmpe succes. Facebook er en af dem - imponerende at de fik lov til det.

Punkt 2: Stjæler inderne din idé? Nej det gør de ikke, og primært fordi de er konsulenter og ikke igangsættere. Og selvom de gjorde ville de ikke evne at tage den til markedet hurtigt nok, og godt nok. Hvis du ikke selv evner det med et par andre i opløbet - så er det lige meget. For du kan være sikker på at nu alt imens du tænker over din idé - der er der andre der allerede er igang med at kode en idé mangen til.

Punkt 3: Sælger de din kode? Ja det gør de. Jeg har flere partnerfirmaer der IKKE vil gøre det - men det er mere fordi vi nu har arbejdet sammen i så mange år, at de ikke tør risikere vores samarbejde på det. De spørger altid først. Men ellers ja. 9 ud af 10 kodefabrikker bruger deres erfaringer til at sælge nye projekter. Men det gælder alle brancher. Det er jo heller ikke en kasse transistorer på et printkort der gør at du har et B&O TV. Det er måden de bringer kassen med transistorer til markedet på.

Igen: Det er ikke ideen men eksekveringen af den der er alfa omega. Du skal signalere til markedet at du har lukket hullet bag dig - at det ikke kan betale sig at løbe efter dig, fordi du allerede løber for stærkt.

Og kan det betale sig at sende mindre end 100.000 kr kode afsted? Selvfølgelig kan det det. Jeg har ikke haft en eneste dansk programmør ansat i over et et år nu - og min forretning er faktisk blevet meget bedre af det. Vi er tvunget til at lade vores udviklingscentre lave ALT og vi er tvunget til at lære hvordan vi får udbytte af selv små projekter. Reelt er det kun mine egne iværksætterprojekter der løber under 2.000 timer, jeg gider ikke lave den størrelse for kunder, - men det går altså helt super. Ingen problemer i størrelse hvis man har den rigtige metode.

Held og lykke

"People can learn to recognize and take advantage of opportunities others don't think exist" --Michael Dell

Tilmeldt 28. May 07
Indlæg ialt: 88
Skrevet kl. 10:27

Hej

Du bør nok kigge på loven om ophavsret, inden du får nogle andre til foretage programmeringen; et par tusinde til en IT-advokat vil være godt givet ud.

Hvis du skal have nogle andre til at konstruere systemet, så skal du have en rigtig god kontrakt, som er udarbejdet af en erfaren IT-advokat - ellers vink for farvel til rettighederne.

Det bedste er at lave systemet selv, eller ansætte nogle folk, som kan det. Bruges en anden part, så har du ikke ophavsrettighederne.

Men jeg synes at du skal kontakte en IT-advokat, som kan formulere tingene meget bedre end jeg.

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 13:01

Allan: Nærlæs lige mit indlæg, du forstod det ikke! 

Fra Gentofte
Tilmeldt 16. Sep 07
Skrevet kl. 16:19

Hej igen,

Jo, det tror jeg at jeg gjorde:

Du stiller spørgsmålet "Hvad siger erfaringerne? Er der nogen reel risiko for at dem man outsourcer til hugger ens ide eller sælger den færdige kode til nogle andre?"

Det forsøger jeg at svare på i mit ovenstående indlæg, - og i store træk er svaret baseret på mine 6-7 år i oursourcing til lavtlønslande:
"Nej, der er kun en meget ringe risiko for at det sker - subsidært er der kun en ringe risiko for at det er netop koden der afgør om de slår dig i opløbet eller ej".

For kort at gentage mig selv/uddybe nærmere:
Du skal nærmest have en patenterbar idé før jeg mener du har en reelt risiko ved det. Og er den patenteret så er det (vist nok) kun Kina der giver problemer.

Min pointe er: Du har langt større problemer end hvad du skitserer ovenfor, fordi jeg mener at du med din eksekvering afgør om du bliver en succes - IKKE med din kode. Realia er at det sjældent er ingeniører der bliver dot-com millionærer - det er marketingfolkene og strategerne, og af og til finansfolkene/pengemændene.

Er du alligevel bange - så del din løsning over i to halvdele og lad 2 forskellige lave løsningen (hver sin halvdel - ukendte for hinanden).

MvhAllan

"People can learn to recognize and take advantage of opportunities others don't think exist" --Michael Dell

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 16:29

Jeg kan saa se at du slet ikke aner hvilket indlaeg jeg har skrevet :/ ... proev lige igen, gider nemlig ikke gentage mig selv :) 

Fra Kastrup
Tilmeldt 2. Aug 07
Skrevet kl. 16:32
Hej Allan Tak for svaret, der egentligt beroliger mig en anelse. Dog vil jeg lige indskyde at du forveksler mig med Mikkel. Jeg er den oprindelige spørger, men det var Mikkel som skrev at du misforstod ham! Hilsen Martin
Fra Gentofte
Tilmeldt 16. Sep 07
Skrevet kl. 16:45
Sorry Mikkel/Martin - nu går der total navne-forvirring i den. Man skal vist ikke lave 3 ting på een gang...

Stick out tongue

Jeg læste OGSÅ dit indlæg (denne gang det rigtige) - og forstod det udmærket. Og du må ikke forstå det sådan at jeg underminerer din case.

Jeg mener stadig at for mange iværksættere overvurderer egen genialitet - og undervurderer hvor svært det er at lancere med bravour og fuld musik. Langt de fleste taber IKKE på jura - de taber på eksekvering af deres idé, og burde bøbe marketing for de penge de giver til advokater.

Kan det svare sig at lave noget i Danmark? Nej, det mener jeg oprigtigt ikke, men det er også kun set med mine egne briller. Der er da masser der bør lave deres ting f.eks. med dine gutter som en kombiløsning - men ikke pga jura, kun pga at de ikke selv har erfaring med at udvikle igennem lavtlønslande. I det tilfælde vil jeg varmt bakke op at man skal lave noget via erfarne folk. Den sikre måde at miste sine penge på er at forsøge selv med lavtlønslande/udvikling.

Pyha så skulle den være på pladsSmile

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)