Jeg har købt et parti varer fra Kina. Jeg fandt forhandleren via ECVV. Jeg har handlet en del med ham før, og der har aldrig været problemer. Men denne gang er mine varer taget af tolden i Kina. Og der har de nu lagt i flere måneder. Min leverandør er meget passiv, og jeg tvivler efterhånden på, at jeg får mine varer. Jeg har forsøgt at få ECVV til at hjælpe mig, men uden held. Jeg har et trackingnummer til UPS, som eneste bevis for at varerne er sendt. Men UPS kan ikke hjælpe mig.
Derfor har jeg brug for råd til, hvordan jeg selv kan få mine varer frigivet fra tolden. Så hvis du har erfaring og eller ide, hører jeg meget gerne fra dig.
Mon ikke der er tale om en teknisk handelshindring på grund af politik, som stopper mange fuldt lovlige varepartier i månedsvis for at genere visse politikere i visse lande.
Alt tyder jo på at der er tale om kopivare som tolden har tilbageholdt, hvilket jo kun bestyrkes af at sælger pludselig er blevet meget passiv.
Kopivare eller ej er det stadigt ikke lovligt at for dig at parallel importerer mærkevare fra et ikke EU-land.
Hilsen
Ravn
Hej Ravn
Tak for dit svar. Kan du ikke lige uddybe det med parallelimport? Der er ikke tale om kopivarer, og jeg må vel gerne købe originale varer i Kina eller?
Nu bliver jeg lidt nysgerrig for hvordan kan du med sikkerhed vide at der ikke er tale om kopivare? På mig bliver mistanken kun bestyrket af at sælger pludselig bliver meget passiv. Har du ikke forsøgt at kontakte UPS i DK ? Husk på at du virkeligt kan komme i problmer hvis du bliver taget med kopivarer.
Med hensyn til parallel import er det ikke lovligt at importere mærkevare fra lande udenfor EU til EU da det krænker mærkevare rettighedshaveren.