Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Aktiebeskatning i holdingselskab

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Nov 13
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 11:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Mit spørgsmål relaterer sig til følgende selskabsstruktur:

Holdingselskab A (ApS) ejer 1/3 af driftsselskab B (ApS). 

Jeg har følgende spørgsmål:

1. Jeg har ladet mig forstå, at efter en ejerperiode på minimum 3 år, kan Holdingselskab A sælge sine aktier/anparter i Driftsselskab B uden at skulle betale hverken aktieavancebeskatning eller selskabsskat, så længe midlerne bliver i Holdingselskab B.

Men jeg bliver nu i tvivl - er en ejerperiode på 3 år nødvendig for at kvalificere sig til ovenstående skatteforsele?

2. Holdingselskab A investerer 50.000 i Vestas aktier. Efter 3 år sælges disse til 100.000 kr. Kan man herved opnå samme fordel som i Spg. 1?

3. Holdingselskab A investerer 50.000 i gearede værdipapirer. Efter 3 år sælges disse til 200.000 kr. Kan man herved opnå samme fordel som i Spg. 1?

Tak for opmærksomheden. 

Fra Horsens
Tilmeldt 21. Jul 09
Indlæg ialt: 675
Skrevet kl. 11:12

Hej,

Hvad angår 2) og 3) er det som jeg har forstået det et klart nej.

Værdipapirer lagerbekattes med selskabskatssatsen.

/anders

Tilmeldt 4. Nov 13
Skrevet kl. 11:39

Hej Anders, 

Tak for det hurtige svar. Aktier beskattes  også efter lagerprincippet (som i spg. 2), men er det også ud fra selskabsskatten?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:43

ja aktier lagerbeskattes = hvert år af evt stigning - med selskabsskat. Hvis du så skal ha penge ud, så er det som udbytte og din skat bliver mindst 43% og over 50.000 ca 56% (100.000 for ægtepar)

Har du aktierne privat kan de sælges til 27% for de første ca 50.000 i gevinst og dobbelt op for ægte par og 42% derover - ingen lagerbeskatning

Generelt skal aktieinvestering laves privat

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. Nov 13
Skrevet kl. 11:51

Tak igen! 

Som jeg forstår det, skelnes der så ikke mellem beskatningen af aktier og værdipapirer, ligesom ved privat investering, hvor værdipapirer beskattes efter kapitalindkomsten?

Fra Horsens
Tilmeldt 21. Jul 09
Skrevet kl. 13:35
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej,

Jeg har vedhæftet et regneark, hvor du kan lege lidt med at justere:

a) din porteføljes forventede middelafkast over en 10-årig periode samt usikkerheden ved denne (der er indbygget en SLUMP() funktion), så afkastet varierer år for år.

b) selskabsskatten over hele perioden

c) inflationsraten (bruges til at estimere "fremtidsværdien" af den betalte selskabsskat, jf. Benjamin Grahams princip ang. fremtidskontering af aktieudbytter)

d) det beløb, du ser på over en 10-årig periode (bare for at gøre det illustrativt)

Det er en simpel model, der ikke inkluderer udbytter.

Iflg. regnearket, er beskatning ved selskabsskat og realisationsbeskatning cirka den samme, når udgifterne til selskabsskat fremtidskonteres efter inflationsraten.

Dette gælder fx ved den indstilling, som er givet i arket som det er vedhæftet. I de tilfælde hvor inflationsraten er lav, og afkastene lave, ser det ud til, at lagerbeskatning med selskabsskat er mildere end realisationsbeskatning. 

Ved høje årlige afkast, og "høje" inflationsrater, er realisationsbeskatning mildere end lagerbeskatning ved selskabsskatteraten.

I et Holdingselskab bør man i øvrigt, og efter min ydmyge opfattelse, drage fordel af, at man kan undgå den assymmetriske beskatning af ETF'ere samt undgå de ofte lidt dyrere UCIT godkendte ETF'ere, som man kan købe i sit ratepensionsdepot, og istedet investere i fx Vanguard's ETF'ere i USA, som er ultrabillige.

Hvis spørgsmålsstilleren er interesseret i handel med værdipapirer tillader jeg mig at anbefale følgende litteratur:

1) Irrational Exuberance af Robert Shiller (nobelprismodtager) - i bund og grund "moderne porteføljeteori"

2) Alt af de amerikanske økonomer (nobelprismodtagere) Eugene F. Fama, Robert J. Shiller og Lars Peter Hansen.

3) Bernstein W: "Fourth Pillar of Investing", (ph.d. uden nobelpris) - i bund og grund "moderne porteføljeteori"

4) Alt af John Bogle (stifter af Vanguard)

/anders

Fra Horsens
Tilmeldt 21. Jul 09
Skrevet kl. 13:36
Tilmeldt 4. Nov 13
Skrevet kl. 12:34

Tusinde tak for dit svar Anders.

Det var meget brugbart. Jeg vil prøve at kigge lidt mere på det - det drejer sig om et beløb på omkring 50.000 kr., jeg ikke skal bruge foreløbig, som jeg havde planer om at geare med en 3-års horisont mellem Tesla og Novo.

Mvh.

Fra Horsens
Tilmeldt 21. Jul 09
Skrevet kl. 12:46

Hej Mads,

Dejligt du kan bruge svaret og regnearket.

Overvej dog lige at bruge nogle få hundrede kroner på bøgerne:

Shiller: "Irrational Exuberance", se: http://goo.gl/G6G91O

Bogle: "Common sense on Mutual Funds ...", se http://goo.gl/QYj6SP (kan vist fåes gratis som lydbog)

- før du gearer, undlader obligationer, undlader rebalancering og alt mulig andet :-)

Held og lykke med det.

/anders

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)