Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

SKAT har betalt forkert momsbeløb tilbage - hvad gør jeg regnskabsmæssigt?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Valby
Tilmeldt 23. Nov 14
Indlæg ialt: 28
Fra  Race-faster.com Skrevet kl. 22:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg opdaterede mit regnskab her til aften og kan så se, at min kassekladde ikke stemmer.

Jeg har en uoverensstemmelse på 16 øre. Mit første kvartal i firmaet havde jeg negativ resultat og fik moms tilbage fra skat. Har indberettet efter hvad jeg fik ud af Dinero, og nu hvor skat har tilbagebetalt min moms, så har jeg fået xxxx,16kr tilbage, og jeg indberettede xxxx.

Hvordan gør jeg rent bogføringsmæssigt?

Jeg har prøvet at søge lidt på forummet, men må indrømme jeg ikke tilnærmelsesvis ramte en tråd der lignede mit problem Embarrassed

Mvh

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 07:36

Christian Dela:

Hej Aminoer

Jeg opdaterede mit regnskab her til aften og kan så se, at min kassekladde ikke stemmer.

Jeg har en uoverensstemmelse på 16 øre. Mit første kvartal i firmaet havde jeg negativ resultat og fik moms tilbage fra skat. Har indberettet efter hvad jeg fik ud af Dinero, og nu hvor skat har tilbagebetalt min moms, så har jeg fået xxxx,16kr tilbage, og jeg indberettede xxxx.

Hvordan gør jeg rent bogføringsmæssigt?

Jeg har prøvet at søge lidt på forummet, men må indrømme jeg ikke tilnærmelsesvis ramte en tråd der lignede mit problem Embarrassed

Mvh

Hvis du har fået et beløb tilbage som ikke passer med din indberetning så skal du starte med at logge ind på tastselv og kigge på din skattekonto. Det er umiddelbart det eneste sted som kan give dig svar på hvad der er modregnet i.

Bogføring kan der derfor ikke svares på før du ved hvad modregning er foretaget i?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47160
Fra  John Hannover Skrevet kl. 09:59

lyder nu bare som, at din bogføringsprogram har bogført beløbet med øre mens skat har betalt med øreafrunding

Programmet ville sikkert også ha bogført momsen galt hvis din momskonto stod til ikke at betale hvis ikke det samlede beløb var over 200 kr - men bare vente til næste gang - for programmet tager sikkert bare lige præcis det beløb du har stående på momsafregning

Prøv at høre deres support om ikke det er tilfældet, og så må du bare regulere det ved at føre de 16 øre over fra bank til momsafregning så banken stemmer og de 16 øre så passer med skattekontoen i konto for momsafregning

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 2840
Tilmeldt 31. May 05
Indlæg ialt: 418
Skrevet kl. 10:21

Ved negativ momsindberetning så tillægger SKAT en rente som udbetales med den negative moms.

Du skal derfor bogføre en renteindtægt på 16 øre.

Sådan har det i hvert fald været de gange jeg har haft negativ momsafregning.

Jeg har bogført det således:

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:31

Pilde:

Ved negativ momsindberetning så tillægger SKAT en rente som udbetales med den negative moms.

Du skal derfor bogføre en renteindtægt på 16 øre.

Sådan har det i hvert fald været de gange jeg har haft negativ momsafregning.

Du har sikkert ret, sandsynligheden er i hvert fald høj.

Men du kan ikke være sikker på det er en rente uden enten en modregningsmeddelelse fra skat eller et kig på skattekontoen. Så bogføre det som rente uden at tjekke er ikke specielt smart, der kan jo i princippet være modregnet i en lang række ting (eks. selskabsskat, skyldige told og afgifter, indeholdte a-skatter og am-bidrag)

I øvrigt så i forhold til at anvende kontoen "Diverse renteindtægter", nu kender jeg ikke Dinero specielt godt, men er der ikke en konto som hedder noget med renter uden skattefradrag? Renter (både indtægter og udgifter) fra skattekontoen skal ikke medgå i opgørelsen af den skattepligtige indkomst.

Fra 2840
Tilmeldt 31. May 05
Skrevet kl. 10:54

Jeg smed den på denne konto fordi det var nemmest og kun var få øre. Måske er der en anden mere korrekt konto til formålet.

Fra 2840
Tilmeldt 31. May 05
Skrevet kl. 11:19

Kan se at der er en konto 9220 som hedder 'Ikke-fradragsberettigede renter' men at der ikke findes en tilsvarende på indtægtssiden.

Jeg tror derfor at min bogføring er god nok.

Omvendt så er der ikke en 'Renteudgifter diverse' som standard hos Dinero så den har jeg selv oprettet til bogføring af den rente jeg selv får for mit private lån til firmaet.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47160
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:33

en konto til ikke fradragsberettigede renter er da fin til det - det er jo bare et spørgsmål om rente udgift i debet (minus) og indtægt i plus. Den kunne hedde ikke skattepligtige i stedet for ikke fradrag - men same same - Det er så lille beløb at det er ligemeget

Fint med egen konto til de renter du selv får for et lån (går så ud fra du driver i selskabsform og tager markedsrente som du så personligt beskattes af - og firmaet har så fradrag for den udgift - og at det ikke er en personlig virksomhed

venligst john H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 2840
Tilmeldt 31. May 05
Skrevet kl. 12:14

Helt korrekt.

Driver IVS og afregner 6% rente for lånet til mig privat.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)