Hej, Jeg er blevet "inviteret" til stifte et nyt selskab og skal derfor finde selskabskapital. Mit holdingselskab skal eje anparterne i det nye selskab, men det har ingen likvid beholding pt. holdingselskabet ejer 100% af mit driftselskab, som har pengene til at stifte det nye selskab. Nu er spørgsmålet: Kan jeg flytte penge fra driftselskabet til holdingselskabet til stiftelse af det nye selskab nu og her? Alternativt kan mit driftselskab eje anparterne i det nye selskab, eller begynder det at lugte af en pyramidestruktur? I så fald kan jeg overdrage anparterne fra drift til holding? Sidst men ikke mindst, er det korrekt at der skal betales selskabsskat af midlerne før de kan investeres i det nye selskab? Andelen i det nye selskab bliver omkring 18%. På forhånd tak! :) Morten |
andre kan svare bedre på alternativer men som udgangspunkt er det korrekt at det jo er smart med betalt selskabskat - ikke at jeg tror det er krav, men hvis vi siger du har ialt 50.000 kontant uden betalt selskabskat og så køber anparter for 50.000 kr (eller et hvert andet tal) - så har du hvad kontanter er angår et problem, når du skal betale selskabsakt for du skal jo så - forudsat de 50.000 var overskud, betale skat af dem, også når værdien ligger i aktier, og de penge kan det så være du ikke har. På den måde kan du i alle fald sige, at de 50.000 jo ikke slipper for selskabskat
Tal med en revisor hvis du ikke får svar her om de forskellige muligheder - XO udbytte måske til holding, men det kræver mere viden om tid og penge/indkomst og evt fri kapital i det drifts
vh John H