Nej, det er forkert. 1000 besvarelser gør ikke en meningsmåling repræsentativ nødvendigvis, hvis metoden udføres forkert!
Skrev jeg at 1000 besvarelser nødvendigvis gør en meningsmåling repræsentativ? Nej, jeg skrev blot at de fleste meningsmålinger bliver gennemført med ca. 1.000 respondenter. Spørgeskemaet var (meget) synligt over en længere periode og den er derfor bestemt repræsentativ for Aminos brugere.
"De fleste politiske meningsmålinger bliver gennemført med ca. 1000 besvarelser, så målingen er bestemt repræsentativ for brugerne på Amino" - vil sige, at du skriver det ret implicit her. Måske det er mundhuggeri eller mig, som misforstår dig :-)
Min intention var ikke at diskutere, hvorvidt meningsmålingen var repræsentativ. Jeg skrev blot, at den ikke var repræsentativ ud fra det argument at 1000 havde besvaret den. Andre havde sat spørgsmålstegn ved meningsmålingen. Argumentet var, at 1000 havde besvaret den og derfor var den repræsentativ. Jeg ville blot påpege, at jeg ikke mente, at det var et fyldestgørende argument.
Ikke desto mindre er det interessant, at så mange iværksættere stemmer Liberal Alliance. 4 procent til Enhedslisten synes jeg også er lidt sjovt :-)
nej de gennemføres ikke med 1000 besvarelser fra folk der frivilligt vælger at svare men med 1000 besvarelser fra nøje udvalgte efter kriterier der gør, at de formodes at dække det brede gennemsnit
Aminos 1000 er ikke udvalgt efter at dække alle
Jeg tror dog ikke der er tvivl om, at LA står stærkt i unge iværksætter miljøer.
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
På gruppe for de unge iværksættere på Facebook, stemte de sådan her:
Liberal Alliance 334
Alternativet 21 Det Konservative Folkeparti 14 Socialdemokraterne 12 Enhedslisten 12 Dansk Folkeparti 11 Venstre, Danmarks Liberale Parti 8 Radikale Venstre 7 Kristendemokraterne 4 SF 1
Så de er endnu mere Liberale end os på Amino.
Jeg hørte også at Liberal Alliance var klart de største blandt danske ingeniører.
Det er sjovt at flere skriver at os, der betvivler undersøgelsens validitet bliver antaget at stemme på noget andet end Liberal Alliance.
Jeg stemmer LA. Men det ændrer ikke ved at de udtalelser der kommer om validitet er helt hen i skoven. En undersøgelse er ikke valid blot fordi der er 1000 besvarelser.
Meningsmålingen er sjov, og det flere af os reagerer på er ikke den. Det er argumenterne for, hvorfor den skulle være valid. I virkeligheden er det dog også en ligegyldig diskussion, men come on. Stop med at kalde os for Haters og politiske modstandere. Det har intet med diskussionen at gøre. Specielt ikke når i hvert fald nogen af os også stemmer på LA :)
@Emil, jeg har aldrig sagt noget af det du skriver. Voxmeters guide er til stikprøver, ikke brugerundersøgelser. Det giver ingen mening at lave en stikprøve, hvis man har mulighed for at spørge alle brugere. Amino's undersøgelse er, alt andet lige, lavet på en fornuftig vis og jeg synes det er en latterlig diskussion.