ejer to % af hvilken type virksomhed? Er det et I/S og du vil ud af det, så overtager du tinegne privat eller direkte i dit I/S ved at det køber aktiverne ud med moms - men du må forklare bedre - ejer 2% af en virksomhed? og de 2% er så i et I/S (eneste mulighed hvir det er en virksomhed) og består af opbygget værdi så?
Hvis du ejer 2% af et selskab kan du jo kun få det ud ved at du sælger de 2% anparter - eller det selskab kan sælge aktiver til dit selskab til 100% fuld markedsværdi + moms
Jeg ejer 2 procent af et ApS. Dette bevist ved, at jeg har en anpartsoverdragelse og står i ApS´ets ejerbog. De 2 procent ejer jeg PRIVAT, da jeg ikke havde et firma, da jeg købte de 2 procent.
De to procent skal overdrages/indskydes i iværksætterselskabet, så de ikke længere er ejet af mig privat. Dette primært med henblik på de skattefordele der vil være, når jeg fremover skal have udbetalt udbytte.
Jeg vil ikke ud af noget - jeg vil bare have de 2 procent stående i min nyoprettede virksomhed i stedet for i mit navn privat.
ah - sælg dem fra dig selv til dit IVS. Eneste tricky ting her er værdien som jo når du er hovedaktionær i det IVS skal være korrekt. Om I selv klarer den vurdering eller der skal revisor til må I afgøre, jeg kunne tro, der bør ske en korrekt vurdeiring specielt her midt i året - men det må andre råde om evt
I alle fald - sælg dem ind fra dig (aktieindkomst skat af gevinst / tab) til det IVS og få det i ejerbog (mener dog ikke ejerregister har krav til under 5% ejer men check)
I dit IVS går det ind som finansielt omsætningsaktiv
For at få pengene ud selv, hvis du vil sammenligne med nu hvor pengene er dine efter vel 27% udbytteskat- så skal du så først ha skat i selskabet af indtægt/udbytte og så skal du selv betale udbytteskat (eller løn med skat) + måske mere besvær med årlig opgørelse - men det er en anden sag
tror måske ikke jeg forstår hvad du taler om skattemæssigt - måske du betaler den høje udbytteskatte procent - Det er stadigt først selskabsskat i dit IVS af udbytte og så hvis du vil ha fingre i pengene samme udbytteskat som du har nu privat = selskabsskaten ekstra - så jeg er altså ikke med på hvad du ser for fidus
Som person kan du få udbyttet til 27% op til 50.000 kr (og dobbelt for ægepar i ca kr) og derefter 42% når du ejer privat- i selskabet betaler du først selskabsskat af det og så hvis du vil ha pengene enten løn med topskat som du beskriver det - eller samme 27-42% i udbytteskat + adm besvær i selskabet.
Nej du må ikke forære et IVS noget som hovedaktionær - det skal betale 100% markedsværdi som skal være korrekt fastsat - Det er jo den store forskel ved at IVS er en helt anden juridisk enhed og du kan ikke forære det noget - det ville jo gidig tab på anparten personlig og det hele ville være noget vrøvl skattemæssigt
Du må låne dit IVS penge men det skal være mod aftale til markedsrente hvor renten eller overkursen skal betales og du skal opgive den til skat og selskabet har så fradrag for omkostningen.
Tror du lige skal få en revisor til at forklare dig "fordelen" som du stadigt ikke har forklaret
Vil det sige, at jeg ligeså godt kan fortsætte med at eje de 2% af virksomheden privat, da der ikke umiddelbart er en skattemæssig fordel ved, at de ejes af et selskab?
ja eller større fordel vil jeg sige. Du får udbytte direkte fra de 2% med 27% udbytte skat og ikke andet - op til ca 50.000 kr og dobbelt op for ægtepar. Du kan aldrig få det billigere i eget selskab og så vil det bare koste en selskabsskat oven i tilmed.