For godt et år siden sagde jeg min stilling op i et COOP supermarked, hvor jeg havde haft hoved ansvaret for vinafdelingen i 5 år. Jeg tog til Australien, egenligt blot for at komme væk. Men som alle andre her i landet ved, har man jo det med at forelske sig i produkterne og vil da gerne dele dem med resten af befolkningen. Så jeg bruge dernæst 6 måneder på at rejse fra distrikt til distrikt, for at smage, snakke og skabe kontakt. Efter at have besøgt knap 80 producenter og smagt et utal af vine (både rævepis og guld modeller), har jeg fået det snævret ned til 2 varme kontakter og 14 andre interressante producenter, som kan tages med - såfremt hele konceptet er plausibelt. Nu kommer så spørgsmålene. Jeg er inde i at der er punkt afgifter, skatter og import afgifter i forhold til alkohol % pr liter og tro mig, jeg ryster lidt i bukserne over de priser. Da en del af de "vine" jeg har kig på, ligger i kategori med hedvine! Men hvordan forholder det sig med EU og import. Kan nogen hjælpe mig med opklaringen af hvor stor en bid af kagen EU skal have? Hvad reglerne er for import af vine egentlig er i EU og hvorledes man kringler det? Da det er fra den anden side af kloden - jeg agter at tage varene fra skal der naturligvis fragt og en vis volume til, før det kan være rangtabelt. Så hvordan ser mit regnskab ud ved en masse på, 2000 - 4000 flasker? |
Hvorfor tager du ikke kontakt til Skat her i DK for de vil naturligvis kunne hjælpe dig videre med alle EU toldmæssige spørgsmål? Alternativt kunne du tage fat i Australian Wine and Brandy Corporation, også kaldet AWBC, deres formål er jo netop at promovere salget af Australsk vin, så mon ikke de gerne vil være dig behjælpelig med information.
Har du iøvrigt gjodt dig nogle overvejels om hvordan du vil sælge din vin i Danmark, for der findes jo et hav af importører af vin iforvejen.
Ravn