Jeg har forsøgt at læse, og kloge mig på, hele ideen med strukturen omkring selskaber, herunder holding selskaber, men der er en ting jeg ikke kan gennemskue, og jeg prøvet lige at komme med et "tænkt" eksempel:
Kan et eksisterende selskab, fx. et ApS inden for konsulentbranchen (vi kalder det AAA ApS), være medstifter af et nyt selskab BBB ApS, som en slags joint venture, sammen med andre stiftere (både virksomheder og privatpersoner)?
Dvs. det eksisterende selskab vil altså fortsætte med sine konsulentopgaver, men samtidig "agere" holdingselskab for det nye selskab.
som Martin Poulsen skriver vil det jo give en udfordring hvis du sælger det holding der samtidigt er drift. Husk du skal ha arbejdsskade forsikring i begge, men du må godt prøve at få en alm fuldtids der dækker begge i alle fald.
Du vil også så skulle ha momsregistrering i begge, men det lidt ekstra der ligger i det
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Du vil også så skulle ha momsregistrering i begge, men det lidt ekstra der ligger i det
Ja - det ekstra kan eksempelvis være at der er både momspligtig og ikke momspligtig aktivitet i samme selskab. Kræver lidt mere opmærksom ved bogføringen.
det ekstra kan eksempelvis være at der er både momspligtig og ikke momspligtig aktivitet i samme selskab. Kræver lidt mere opmærksom ved bogføringen.
Jep godt point - F.eks. en udgift kan være med fuldt momsfradrag fordi den alene knytter sig til momspligtig aktivitet - eller 0 momsfradrag fordi den knytter til den del af aktiviteten som ikke er momspligt (ved f-eks. den rene holding del) eller - der kan være momsfradrag for en % del af momsen svarende til situationer, hvor f.eks. et aktiv eller forbrugsmateriale anvendes både til den momspligtige og ikke momspligtige aktivitet. Det kræver lidt stiv overlæbe ved bogføringen.
Det er gennemgået langt mere i Regnskabsskolens bog MOMS OG MOMSFRADRAG som Anette Sand og jeg udgav i April
venligst john Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER