Hej Amino Jeg er på tærsklen til at starte op som freelancer, men er i tvivl om det bedste udgangspunkt for at prissætte mit arbejde. Min baggrund er kommunikationsfaglig: En kandidatgrad i international virksomheds kommunikation og ca. 3 års erfaring med national og international PR, markedsføring og generelle kommunikationsopgaver på både strategisk, taktisk og operationelt niveau. Mine opgaver kan derfor spænde over alt fra tekstforfatning til planlægning af indsatser til strategiarbejde, og mit spørgsmål har derfor også flere niveauer i sig: 1) HVILKEN PRISSTRUKTUR ER MEST OPTIMAL: TIMELØN ELLER PRIS PR. OPGAVE? 2) HVOR SKAL JEG PLACERE MIG MHT. PRISNIVEAU? Jeg har fundet forskellige udregninger/anbefalinger, som tager højde for de omkostninger og risici mv., man selv bærer som freelancer, men de giver ret forskellige resultater: Kommunikation og Sprog anbefaler (http://www.kommunikationogsprog.dk/prisfastsaettelsen): løn/160+100% (dog min. 550 kr/t.), men en entreprenør fra mit netværk anbefaler: løn/160x1,3x1,3 3) DET ER SIKKERT ET LONG SHOT, MEN FINDES DER STATISTIKKER MED PRISER/ LØN FOR FREELANCEARBEJDE FORDELT PÅ BRANCHER? |
1) Et genialt svar: Det afhænger af omstændighederne. Hvis det er en veldefineret og relativ afgrænset opgave, ville jeg bruge fast pris. Hvis det har karaktér af at være løbende og/eller der skal være plads til justeringer undervejs, er timeløn nok at foretrække. Med fast pris har du jo risikoen for om det estimat, du har lagt til grund for prisen, holder. Samtidig er der vel også en vis forståelse for, at prisen er lidt højere. Du kan undgå at have for mange penge ude at svømme ved i et større projekt at afregne undervejs, f.eks. ved hver 2.000 eller 5.000 kr.
2) Igen, afhængig af omstændighederne og opgavens art. Jeg har oplevet tre måder at prise på: Markedsprisen, hvis du kan finde en sådan, eller din indsats i timer gange med en "gængs" timeløn (hvis du kan finde en sådan) plus 25% i "overhead". Den tredje måde er en kombination af disse. Du kan jo prøve dig lidt frem. Får du for meget arbejde, kan du jo sætte prisen lidt op og omvendt. Udbud/efterspørgsel.
3) Pas. Sikkert ikke. Måske findes der brancheforeninger, som kan give dig et svar.
Held og lykke.