Jeg har hørt at man kan lægge fakturaer ind i sit momsregnskab, fx for ting man har købt op til 3 måneder før man registrerede firmaet/fik sit CVR nummer. Altså til etablering af firmaet.
Er det korrekt?
Jeg får de regninger jeg skal betale for varer, pr mail.
Skal disse printes til regnskabet, eller er det fint bare at have dem liggende elektronisk i en mappe?
Ja, det er faktisk op til 6 måneder, hvis regningerne 100% gælder firmaet, som så også skal være reelt.
Ja, det er nok med elektroniske bilag, de skal bare være nummereret fortløbende, f.eks. i filnavnet. Man kan f.eks. nummerere som i 15001, 15002 osv. Husk, at dine egne faktuaer også skal nummereres fortløbende i egen serie.
Bilag og fakturaer skal have hver sin serie. Det er typisk efter dato, men ikke et krav, sålænge det er inde for samme regnskabsår. I dette tilfælde skal den så blot have den næste i rækken.
Jeg ved som sagt godt at egne fakturaer skal have fortløbende numre og at de ikke har noget at gøre med dem jeg selv betaler ved varekøb.
Men må jeg så lægge fakturaer ind helt uden at de er i datoorden, hvis bare de er indenfor samme regnskabsår?? Så hvis jeg i maj finder en faktura fra april, så lægger jeg den bare ind i maj?
Men må jeg så lægge fakturaer ind helt uden at de er i datoorden
Hmm - "ind i maj". Dét begreb findes sådan set ikke. Du skal bare bogføre den med datoen i april. Du skal være opmærksom på moms, hvis du allerede har indberettet moms. Hvis du f.eks. har indberettet moms pr. 30/6, og du efterfølgende "finder" en faktura fra 12/6, skal du i princippet efterangive momsen. Hvis det er et relativt lille beløb, som ikke vil forstyrre betalingsbalancen, kan du nok godt snige dig til at bogføre den med datoen 1/7.
Jeg kan varmt anbefale, at du kører ALT indover banken, så hvis du f.eks. køber noget med dine private penge, snarest muligt overfører det samme beløb fra firmaets bankkonto til dig selv. Herved kan du - måske - være mere sikker på at få alt med. Dét gør jeg.