Under denne ualmindeligt simple overskrift gemmer sig faktisk et spørgsmål, som jeg har forsøgt igennem meget lang tid at få besvaret - men ingen endnu har formået at forklare mig til overfladisk forståelse af. Dette til trods for (eller måske endda på grund af) at jeg umiddelbart anser mig selv for rimelig intelligent over middel. Jeg fyrer lige en (erfaringsmæssigt begrundet) fordom af: Der findes ingen professionel person med skatteteknisk indsigt, der er i stand til at forklare mig, hvordan SKAT fungerer udfra konkrete tal - eller forst, hvad der skal til, for at jeg forstår det. Det er desværre min erfaring efter at have aflagt et næsten-slut-på-året-regnskab til min revisor. Jeg fyrer alle de tal af, jeg kan se i mit system, og stiller følgende spørgsmål: 1. Hvad skal min virksomhed betale i skat? 2. Hvad skal jeg personligt betale i skat? 3. Hvor meget skal jeg betale i AMBI? 4. Hvor meget skal jeg hæve i firmaet for at kunne betale min personskat? Svaret lyder: "Du skal betale kr. x,- i skat og kr.y,- i AMBI" Nu er jeg ligevidt.
Min antagelse: "Jeg vil gætte på, at jeg skal betale 28% + AMBI af indestående tilvækst
i firma (reguleret for eventuelle afskrivninger) og normal skat minus fradrag af private hævninger." Uanset hvordan jeg vender og drejer vores komplekse skattesystem i hovedet, så kan jeg ikke komme væk fra ovenstående antagelse. Jeg vil nu udfordre regnskabskyndige i at deltage i følgende konkurrence, hvor præmien er at få mig som kunde (det kan så tages, som det vil :P) regler Giv et simpelt eksempel på en skattesituation for et enkeltmandsselskab i virksomhedsordningen, der har [indsæt tal her] kroner i udgående fakturaer og [indsæt tal her] kroner i indgående fakturaer. Selskabet har overskud på over kr. 400.000,- (bare for at se, hvad der sker med topskattegrænsen). I firmaet er hævet kun den nødvendige mængde penge til privatforbrug (lad os sige kr. 100.000,- for hele 2007). Der er ikke i privatforbrug afsat penge til at betale skat. Skatten betales samlet ved årsskiftet. Besvar nu ovenstående 4 spørgsmål plus følgende: 5. Kan det betale sig at hæve mere privat grundet skattegrænser eller andet teknisk bavl? 6. Er det nemt at skifte revisor/regnskabsperson? betingelser For at kunne "vinde" konkurrencen, skal svarene på ovenstående spørgsmål være forståelige og på et overfladisk plan begrundede, således at jeg bagefter kan tænke: "Nåååhh! Sådan hænger det sammen!". Dette skal opnåes indenfor maksimalt 3 indlæg pr. besvarer.
Sorry :) Det er naturligvis en lidt spydig måde at lave dette indlæg på, men faktum er, at jeg simpelthen endnu ikke har mødt en person, der kan svare mig, så jeg forstår det. Måske holder jeg for fast i min simplificerede forståelse af skattesystemet, eller også er regnskabskyndige ikke gode til at sætte sig ind i, hvad almindelige mennesker forstår i den sammenhæng. Sidstnævnte kan hænge sammen med, at det er logik for perlehøns for en regnskabskyndig, hvorfor forudsætningen for samtalen allerede er på et skævt plan.
Jeg véd det ikke, men vil da gerne se nogen tage udfordringen op :) Vh Peter |
For at besvarer din udfordring skal vi antage nogle ting. Du er ikke gift, de 400.000 kr. er det skattemæssige resultat af din virksomhed, din kommuneskat er 22% og du har ingen aktieindkomst, kapitalindkomst eller fradrag udover personfradrag og beskæftigelsesfradrag. Vi antager du hæver 200.000 kr. i stedet for 100.000 kr.
Af de 200.000 kr. du hæver skal du betale 8 % i ambidrag = 16.000 kr.
Så er der 184.000 kr. tilbage heraf har du et beskæftigelsesfradrag på 2,5 % op til maks. 7.500 kr.
Så er der 179.400 kr. tilbage heraf har du et personfradrag på 39.500 kr.
Så er der 139.900 kr. tilbage heraf skal betales Sundhedsbidrag (8%), bundskat(5,48%), Kommuneskat (22%) - i alt 35,48 %.
Skat i alt 49.636 kr.
Så har du 134.364 kr.(200.000 - 16.000 - 49.636) tilbage
Af de penge du lader stå i virksomheden skal der ikke betales ambidrag før de hævet til privatforbrug, men betales 28% i virksomhedsskat 200.000 kr. = 56.000 kr. Disse 56.000 kr. modregnes så i skatten når opsparede overskud hæves.
Herefter er der 78.364 kr. tilbage.
Det kan ikke gøres mere simpelt.
ad. 1-4: Grunden til at revisorer sige x kr. i skat og y kr. i am, er fordi de bruger et edb-program til beregningen, da det er for besværligt og dyrt for kunderne hvis de skulle regne det ud som overstående. Der er mange forskellige beløbsgrænser, fradrag og andre ting der skal tages hensyn til i en sådan beregning.
ad. 5: Det kommer an på hvor meget du forventer at tjene i fremtiden. Hvis du tjener 400.000 kr. om året, kan det betale sig at hæve op til topskattegrænsen.
ad. 6: Det er ikke besværligt.
Det var mit forsøg.