Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Konkurrence! Førstepræmien er MIG!

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)
Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 21:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Under denne ualmindeligt simple overskrift gemmer sig faktisk et spørgsmål, som jeg har forsøgt igennem meget lang tid at få besvaret - men ingen endnu har formået at forklare mig til overfladisk forståelse af. Dette til trods for (eller måske endda på grund af) at jeg umiddelbart anser mig selv for rimelig intelligent over middel.

Jeg fyrer lige en (erfaringsmæssigt begrundet) fordom af: Der findes ingen professionel person med skatteteknisk indsigt, der er i stand til at forklare mig, hvordan SKAT fungerer udfra konkrete tal - eller forst, hvad der skal til, for at jeg forstår det.

Det er desværre min erfaring efter at have aflagt et næsten-slut-på-året-regnskab til min revisor. Jeg fyrer alle de tal af, jeg kan se i mit system, og stiller følgende spørgsmål:

1. Hvad skal min virksomhed betale i skat?

2. Hvad skal jeg personligt betale i skat?

3. Hvor meget skal jeg betale i AMBI?

4. Hvor meget skal jeg hæve i firmaet for at kunne betale min personskat?

Svaret lyder:

"Du skal betale kr. x,- i skat og kr.y,- i AMBI"

Nu er jeg ligevidt.

Min antagelse: "Jeg vil gætte på, at jeg skal betale 28% + AMBI af indestående tilvækst i firma (reguleret for eventuelle afskrivninger) og normal skat minus fradrag af private hævninger."

Uanset hvordan jeg vender og drejer vores komplekse skattesystem i hovedet, så kan jeg ikke komme væk fra ovenstående antagelse.

Jeg vil nu udfordre regnskabskyndige i at deltage i følgende konkurrence, hvor præmien er at få mig som kunde (det kan så tages, som det vil :P)

regler

Giv et simpelt eksempel på en skattesituation for et enkeltmandsselskab i virksomhedsordningen, der har [indsæt tal her] kroner i udgående fakturaer og [indsæt tal her] kroner i indgående fakturaer. Selskabet har overskud på over kr. 400.000,- (bare for at se, hvad der sker med topskattegrænsen).

I firmaet er hævet kun den nødvendige mængde penge til privatforbrug (lad os sige kr. 100.000,- for hele 2007). Der er ikke i privatforbrug afsat penge til at betale skat. Skatten betales samlet ved årsskiftet. 

Besvar nu ovenstående 4 spørgsmål plus følgende:

5. Kan det betale sig at hæve mere privat grundet skattegrænser eller andet teknisk bavl?

6. Er det nemt at skifte revisor/regnskabsperson?

betingelser

For at kunne "vinde" konkurrencen, skal svarene på ovenstående spørgsmål være forståelige og på et overfladisk plan begrundede, således at jeg bagefter kan tænke: "Nåååhh! Sådan hænger det sammen!". Dette skal opnåes indenfor maksimalt 3 indlæg pr. besvarer.

Sorry :) Det er naturligvis en lidt spydig måde at lave dette indlæg på, men faktum er, at jeg simpelthen endnu ikke har mødt en person, der kan svare mig, så jeg forstår det. Måske holder jeg for fast i min simplificerede forståelse af skattesystemet, eller også er regnskabskyndige ikke gode til at sætte sig ind i, hvad almindelige mennesker forstår i den sammenhæng. Sidstnævnte kan hænge sammen med, at det er logik for perlehøns for en regnskabskyndig, hvorfor forudsætningen for samtalen allerede er på et skævt plan.

Jeg véd det ikke, men vil da gerne se nogen tage udfordringen op :)

Vh

Peter 

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Fra 8900
Tilmeldt 9. Feb 07
Indlæg ialt: 132
Skrevet kl. 00:07

For at besvarer din udfordring skal vi antage nogle ting. Du er ikke gift, de 400.000 kr. er det skattemæssige resultat af din virksomhed, din kommuneskat er 22% og du har ingen aktieindkomst, kapitalindkomst eller fradrag udover personfradrag og beskæftigelsesfradrag. Vi antager du hæver 200.000 kr. i stedet for 100.000 kr.

Af de 200.000 kr. du hæver skal du betale 8 % i ambidrag = 16.000 kr.

Så er der 184.000 kr. tilbage heraf har du et beskæftigelsesfradrag på 2,5 % op til maks. 7.500 kr.

Så er der 179.400 kr. tilbage heraf har du et personfradrag på 39.500 kr.

Så er der 139.900 kr. tilbage heraf skal betales Sundhedsbidrag (8%), bundskat(5,48%), Kommuneskat (22%) - i alt 35,48 %.

Skat i alt 49.636 kr.

Så har du 134.364 kr.(200.000 - 16.000 - 49.636) tilbage

Af de penge du lader stå i virksomheden skal der ikke betales ambidrag før de hævet til privatforbrug, men betales 28% i virksomhedsskat 200.000 kr. = 56.000 kr. Disse 56.000 kr. modregnes så i skatten når opsparede overskud hæves.

Herefter er der 78.364 kr. tilbage.

Det kan ikke gøres mere simpelt.

ad. 1-4: Grunden til at revisorer sige x kr. i skat og y kr. i am, er fordi de bruger et edb-program til beregningen, da det er for besværligt og dyrt for kunderne hvis de skulle regne det ud som overstående. Der er mange forskellige beløbsgrænser, fradrag og andre ting der skal tages hensyn til i en sådan beregning.

ad. 5: Det kommer an på hvor meget du forventer at tjene i fremtiden. Hvis du tjener 400.000 kr. om året, kan det betale sig at hæve op til topskattegrænsen.

ad. 6: Det er ikke besværligt.  

Det var mit forsøg.

Fra Hillerød
Tilmeldt 22. Mar 06
Indlæg ialt: 1711
Fra  Cygnet Skrevet kl. 00:23

mads624:

Af de penge du lader stå i virksomheden skal der ikke betales ambidrag før de hævet til privatforbrug, men betales 28% i virksomhedsskat 200.000 kr. = 56.000 kr. Disse 56.000 kr. modregnes så i skatten når opsparede overskud hæves.

Er ovenstående korrekt? Hvis det er har du reddet min dag der ellers har været lidt af noget møg. Troede faktisk at jeg blot betalte "dobbeltskat", altså både de 56.000 og så x-antal procenter af de 144.000, uden at kigge på at man allerede havde betalt skat af dem én gang.

Lækkert :-)

Kristian Deiborg

ROI-hunter for Bodylab

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 00:24

Hej Mads,

tak for dit forsøg . Hvis dine baggrundsberegninger passer, så er det faktisk lykkedes mig nogenlude at forstå det. Til trods for din forklaring, så passer min egen beregning ud fra dine præmisser ikke engang i nærheden af den samlede skat og ambi, som jeg netop har fået fra min revisor. Vi er ca. 200.000,- fra hinanden samlet set, hvilket er ret meget.

Er du beskæftiget indenfor regnskab og villig til at forsøge dig med nogle mere konkrete tal, så kan vi forsøge at gøre det over email, så jeg kan vurdere om jeg på nogen måde faktisk har en reel chance for at forstå noget af det, der foregår bagved SKATs beregninger. Smid mig en mail, hvis du er frisk.

Vh

Peter 

Fra Kibæk
Tilmeldt 25. Apr 07
Indlæg ialt: 1453
Fra  ClickStarter Skrevet kl. 09:54
Fra 8900
Tilmeldt 9. Feb 07
Indlæg ialt: 132
Skrevet kl. 12:23

Jeg er revisor, men har ikke lige tid de næste par uger til at kigge på det. 

Problemet med min simple udregning er nok at 200.000 kr. ikke er meget og hvis du kommer højere op begynder grænserne for mellemskat og topskat at drille.

Indkomst beskattes ikke to gang, derfor er skatte du betaler af opsparet overskud kun "acontoskat" med samme % som selskaber betaler i skat. 2007 er det 25%.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:39

Hej PB!

Hvis du er interesseret, vil jeg godt kigge det igennem en af de nærmeste dage.

/Peter

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 14:48

Jeg tror at jeg har fundet svaret på, hvorfor min hjerne hidtil har nægtet at forstå, hvordan tingene hænger sammen:

Hvis jeg har et virksomhedsresultat på 1.000.000,- skal der betales 28% selskabsskat = 280.000,-

Når jeg så hæver disse 280.000,- for at betale selskabsskat, betragtes hævningen som privat, og skal derfor beskattes som sådan. På den måde skal jeg altså hæve yderligere ca. 100.000,- for at kunne betale skattedelen af de 280.000,-

Nu begynder det så at blive besværligt. For når jeg netop har hævet 280.000,- så skal virksomheden jo i virkeligheden"kun" beskattes 28% af 720.000,- (resten). Og samtidig skal jeg hæve ca. 100.000,- ekstra, der på samme måde trækkes fra og lægges til i hhv. firma og privat.

For så at betale skatten af de 100.000,- skal jeg derfor hæve yderligere ca. 40.000,- som også skal igennem samme mølle, hvilket leder mig til at synes, at dette simpelthen bare er skruen uden ende.

SKAT gav mig ret i dette, og foreslog, at jeg simpelthen tog et lån i banken d. 31/12, som jeg så betalte tilbage d. 1/1. Dette, fordi jeg så kan betale min skat "næste år", regnskabsmæssigt.

TÅÅÅÅÅÅÅÅBELIGT!!!!!

Vh
Peter

Fra København
Tilmeldt 9. Jul 07
Indlæg ialt: 210
Skrevet kl. 15:25

Der bliver jeg nødt til at korrigere, din opfattelse en smule.

Hvis du har (forventer) et overskud på 100.000 og anvender VSO, så bliver den samlede virksomhedsskat på 25.000 (25% - 2007). Hæver du således 25.000,- inden årets udgang anses den hævning som betaling af virksomhedsskatten. Og virksomhedsskatten modregnes i dine hævninger, således du ikke også beskattes af personlig indkomst af virksomhedsskatten.
I mit eksempel får du således et netto opsparet overskud på 75.000,- og en personlig indkomst på 0,-.

Du har dog delvist ret, men det er kun når du begynder at have hævet mere end virksomhedsskatten ud af virksomheden. Den yderligere hævning er personlig indkomst, og når du så forsøger at hæve til betalingen af skatten af den personlige indkomst, så stiger din samlede skattebetaling (Domino-effekten).

SKATs betragtning om at låne pengene er (umiddelbart) ganske udmærket (det er nu ellers ikke så tit jeg hører mig selv sige det). Du opnår i hvert fald en rigtig god likviditetseffekt ved at gøre brug af deres forslag. Det samme gør sig gældende, hvis du allerede har hævet op til topskattegrænsen, men du ønsker at hæve yderligere i virksomheden inden årets udgang.
Topskatten er på 15%, så hvis du har mulighed for at låne pengene billigere så kan du hurtigt regne din besparelse ud. - og så kan du endda tillægge rentefradraget af de penge du hæver til privatforbruget.
Det skal dog noteres, at forholdet kommer til at indhente dig før eller siden, da de penge du låner (+ renterne heraf) på den ene eller anden måde skal betales tilbage til långiver.

Håber det med til at kaste lidt bedre lys over VSO.

Mvh. Karsten

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 17:02

Hej Peter,

Jeg vil anbefale dig at stifte et holding- samt et driftsselskab (evt. ApS), men bibehold samtidig dit personlige firma. På den måde opnår du en række fordele, som ikke kan genopvejes af enkeltmandsvirksomhed VSO.

Giv mig et kald (du kender vist mit nummer... :-) og så vil jeg fortælle dig om modellen. Du kan tjene mange penge på at gøre dette - og det er selvfølgelig helt indenfor lovens rammer.

Mange hilsner,
Martin E. Jensen

www.mejensen.dk - meJensen Reklame ApS
www.findme.dk - webhosting i høj kvalitet

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)