så kan jeg ikke hjælpe bedre Michael. I mit link står der skam om I/S - I/S er personlig virksomhed og der er firmabiler private - helt som i personlig enkeltmands uden for VSO
Du tænker måske ren gulpladebil special indrettet som jeg faktisk ikke ved om man må ha uden for VSO uden at betale skat af fri bil i personlig virksomhed - mener faktisk også det er kompliceret men skidt - trådstarter vil jo som jeg læser det ikke ha firmabilk
Kan nogen sige, om enkeltmands og I/S kan ha ren gulpladebil ejeret af virksomheden og hvordan er det lige med afskriving (når man ikke er i VSO) og hvad med moms
Jeg tror løsningen hvis trådstarter og dem skal vi jo huske - vil ha firmabil er papegøjeplade som giver masser af fordele hvis man alligevel skal ha den som ren varebiil, nemlig hvis man køber den privat og betaler momsen, så kan man for en lav prvatbenyttelses afgift bruge den både privat og firma og få betalt al drift OG al moms som momsfradrag - også privat km - via virksomheden - men igen - den skal ejes privat så
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Du tænker måske ren gulpladebil special indrettet som jeg faktisk ikke ved om man må ha uden for VSO uden at betale skat af fri bil i personlig virksomhed - mener faktisk også det er kompliceret men skidt - trådstarter vil jo som jeg læser det ikke ha firmabilk
Jeg tænker på alle de håndværker ( inklusiv mig selv ) som har en personlig ejet virksomhed så måske slet ikke må have deres gulpladebil mere ?.
Jeg tænker på alle de håndværker ( inklusiv mig selv ) som har en personlig ejet virksomhed så måske slet ikke må have deres gulpladebil mere ?.
ja jeg ved det ikke - jeg tror ikke du uden VSO må ha en gulpladebil med hjem i alle fald - men nej - jeg er ikke sikker - jeg tror du skal køre VSO for at have en bil i personlig virksomhed - Det andet er papegøje - privat ejet for personlig virksomhed uden VSO. Det er ikke noget - må ikke mere - for der er ikke noget nyt- så enten må man ha ren gulplade uden personlig skat i personlig virksomhed uden for VSO eller også må man ikke -
Jeg tror ikke der er noget der generelt forekommer i personlig virksomhed - men er ikke sikker - men næsten. Uden for VSO - ikke bil i personlig virksomhed - (lidt som ikke renter med i regnskabet)
Vi kan jo håbe nogen vil kommentere . men i alle fald -det har ikke relevans for trådstarter der ikke lige vil har ren arbejdsbil - Her var det godt hvis man kunne "tagge" folk som Whiskey , Tonny Skov P - Henrik revisor - Kan man ha ren gulplade bil i personlig virksomhed uden at benytte VSO og uden personlig beskatning hvis man kun bruger den for arbejdet?
vh John
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Lige en hurtig kommentar til det link/pjece fra tax.dk
Når de skriver firmabil så er det med reference til hvorvidt man kan beskattes efter ligningslovens § 16, i juridisk vejledning afsnit C.A.5.14.1.2 defineres den personkreds som kan beskattes efter "fri bil" reglerne i ligningsloven.
Cookie - John Hannover:
Kan man ha ren gulplade bil i personlig virksomhed uden at benytte VSO
Ja det kan man. Og lidt firkantet sagt følger reglerne for fradrag statsskattelovens § 6 for skatten (skal være med til at sikre og vedligeholde indkomsten) og for momsfradrag er det reglerne i momslovens § 37 - 42.
Cookie - John Hannover:
uden personlig beskatning hvis man kun bruger den for arbejdet?
Beskatning følger af anvendelsen. Anvendes den kun i virksomheden skal den selvstændige indehaver ikke beskattes.
Hvis den skal anvendes delvis privat, er der for gulpladebiler eksempelvis privatbenyttelsesafgiften.
NB; afhængig af indretningen af bilen kan der være forskellige udfordringer i forhold til at bevise anvendelsen.
Beskatning følger af anvendelsen. Anvendes den kun i virksomheden skal den selvstændige indehaver ikke beskattes.
TAK ved du hvordan skat ser på det, når gulplade bilen er med hjem (og måske ikke speical indrettet så den kan bruges af familien) Vi det skabe risiko for skat (ud fra at selve rådigheden undløser skat af fri bil) eller vil man bare skulle sig - DET gør jeg ikke, jeg kører kun firma? Kender du præcedens - det er måske årsag til at man generelt møder papegøjeplader hvor firmaet sågar må betale drift og trække moms fra privatkørslen - men en mindre privat benyttelsesafgift)
vh John
TAK ved du hvordan skat ser på det, når gulplade bilen er med hjem (og måske ikke speical indrettet så den kan bruges af familien) Vi det skabe risiko for skat (ud fra at selve rådigheden undløser skat af fri bil)
Man blive ikke mig bekendt beskattet ud fra samme rådighedsbetragtning, men hvis man bliver taget i privat kørsel (bare en gang) så bruger Skat formodningen om man har gjort det hele tiden. (det scenarie er set flere gange)
Cookie - John Hannover:
det er måske årsag til at man generelt møder papegøjeplader hvor firmaet sågar må betale drift og trække moms fra privatkørslen - men en mindre privat benyttelsesafgift)
Helt enig, det er da i min optik relativt billigt at at betale afgiften og så have ret til at anvende bilen privat. Også er der i hvert fald ingen risiko for at løbe i et beskatningsproblem hvis man bare anvender den privat "bare en gang"
På siden om Regnskabspligt får det et enkelt og forståeligt overblik over områder, du skal forholde dig til, når du køber og sælger fra egen virksomhed. Også hvor mange penge der er tilbage, når du har betalt alle dine udgifter.